Iryo llança un missatge al govern espanyol, que continua insistint que no és sostenible el nivell de preus que hi ha en l'alta velocitat des que van començar a operar els competidors de Renfe. I a més, critica que els costos de les infraestructures ferroviàries sempre recauen en Adif. "Si volen que es mogui més gent de la carretera al tren, han d'invertir en el tren".
Així ho ha manifestat aquest dijous el director d'estratègia i sostenibilitat d'Iryo, Guillermo Castrillo, en un encontre a la seva seu de Madrid, on ha reconegut que els preus que ofereixen actualment als clients (que són molt baixos) no seran per sempre. "Quan obris una ruta has de fer una inversió, la vida útil dels trens són 25 anys i els primers anys sempre perds diners perquè inverteixes a crear una demanda, que a més s'ha duplicat en molts corredors".
Però una vegada que aquesta demanda es consolidi, llavors pujaran alguna cosa els preus per poder assolir la rendibilitat."És un canvi d'hàbit molt important que després es manté", afegia. I és aleshores quan es produeix "una adequació dels preus".
En aquest context, el directiu comentava que declaracions com les que va fer fa uns dies el secretari d'Estat de Transports, José Antonio Santano, sobre els preus d'Iryo i Ouigo, són una mica "dramàtiques" perquè era previsible que amb l'arribada d'aquests nous operadors a Espanya "abaixaríem preus, per fer créixer la demanda els primers anys".
"Estava previst des del principi, pot ser un any abans o després, però ja sabíem que perdríem diners els primers anys per baixar preus i fer créixer la demanda".
El secretari d'Estat de Transports va criticar fa uns dies que la guerra de preus baixos entre Renfe, Iryo i Ouigo ha fet que l'oferta i la demanda ferroviària millorin, però cap de les tres operadores presenten balanços "sostenibles" i al seu parer, "això no pot ser una competició en què només en quedi un".
Pel que fa al finançament de les infraestructures de l'alta velocitat -que principalment correspon a l'Estat espanyol a través del Ministeri de Transports i Adif, a qui les operadores paguen uns cànons- Castrillo creu que és una decisió del ministeri de Transports, que a més té a veure també amb els seus objectius. "Ocorre amb les carreteres, que són finançades pel Ministeri i són grans emissores de CO₂".
El d'Iryo afegia que, "la inversió en les infraestructures d'alta velocitat no ha de recaure a Adif, però l'estratègia a llarg termini és decisió del Ministeri més que d'Adif, ha de decidir com vol finançar cada infraestructura i quin objectiu vol aconseguir, si vol un canvi modal de la carretera al tren, haurà de finançar més el tren i menys les carreteres”.
Un estiu avançat i aliança amb Destinia
D'altra banda, el directiu d'Iryo ha avançat que les previsions per a l'estiu "són bastant bones". I és que, "després d'un hivern tan plujós, s'ha notat que la demanda puja en aquests mesos" en els que hi està havent "un estiu avançat". De fet, la demanda puja principalment a la costa espanyola.
Iryo també ha presentat aquest dijous una aliança amb Destinia, a través de la qual, els seus clients podran comprar el tren i l'hotel (amb descompte) des de la mateixa plataforma. Aquesta opció estarà disponible des de la setmana vinent. "El nostre objectiu és poder ajudar els viatgers a reservar en una sola compra connexions de tren".
L'operador, que ja té una quota del 25% a Espanya, opera a 11 destinacions i ha traslladat a més de 17 milions de viatgers des que va arribar, continua apostant per la multimodalitat i col·labora també amb companyies com Alsa o Booking.com, a més d'aerolínies.