L'agència de viatges Atlantida Travel i el seu turoperador, Southerm Cross, porten més de vint anys especialitzats en viatges de luxe. Amb més de 80 empleats i oficines repartides entre Barcelona i Madrid, aquesta empresa catalana detalla com ha canviat el turisme entre els viatgers de més poder adquisitiu. Des de la pandèmia, per exemple, s'ha prioritzat més viatjar en família. "Ja no fa falta esperar a les noces d'or, es pot fer un gran viatge per celebrar 48 anys de casats en lloc de 50", destaca Ernesto García Dresbach, executive mànager a Southerm Cross.

Les noves generacions, a més, són molt diferents de les dels seus pares o avis. Ara mateix hi ha dos components essencials en els viatges de luxe que diferencien els fills, dels seus pares o nets, comenta. El primer és que ho volen tot immediatament i això ha fet que l'agència, que prepara els viatges a mida i amb molt detall, introdueixi eines d'Intel·ligència Artificial per accedir a preus i dades en temps real, que els dona molta agilitat.

I el segon, volen conèixer tot de primera mà i abans que ningú, fins i tot abans que els seus amics. Per això, quan una destinació comença a popularitzar-se en xarxes socials, normalment deixa de tenir atractiu per a ells. Més encara, si un influencer el ven com una destinació de preu assequible i no exclusiva. Una cosa que ha passat últimament amb les Maldives. Dresbach recorda que això ja va passar en el seu moment amb el popular anunci de Curro al Carib. En el qual es va vendre Cancún i la Riviera Maya, com una destinació de "braçalet i tot inclosa", deixant de tenir encant per als qui busquen privacitat.

"A les Maldives ara mateix hi ha uns 180 hotels i resorts. La resta són illes deshabitades o illes locals. I entre aquests hotels hi ha de tot, des de cases d'hostes a 20 dòlars la nit fins a hotels de 10.000 euros la nit, hi ha un ventall gegant", assenyala. "Quan un influencer va a les Maldives, el fons de pantalla sempre és el mateix, unes aigües cristal·lines i turqueses, i unes platges meravelloses de sorra blanca. Però totes les altres coses canvien. No és el mateix allotjar-se en una vila privada amb piscina, que en un edifici de tres plantes. L'entorn és el mateix, però l'experiència no", prossegueix.

Ara, a més, molts influencers amb milions de subscriptors estan promocionant les Maldives com una destinació a la qual es pot viatjar sense gastar molts diners. I sent això és cert, també ho és que molts dels seus seguidors no podran viatjar mai a aquestes illes, encara que sigui ara més econòmic. I que a molts instagramers i tiktokers els han regalat el viatge. "Quant d'aquest contingut està patrocinat? No se sap. El públic objectiu seran milions de persones, però quants d'ells podran viatjar? No se sap tampoc", qüestiona.

Tanmateix, això està provocant un efecte advers i és que al viatger d'alt poder adquisitiu pugui "venir-li més de gust ara altres destinacions". En aquest sentit, l'executive mànager a Southerm Cross recorda que això va passar amb Cancún i la Riviera Maya quan va començar la famosa campanya de Curro al Carib, "que apareixia amb un tub de busseig sortint de l'aigua i el braçalet a la nina|canell, on tenies tot inclòs". Avui dia, explica, hi ha hotels de 3.000 i 4.000 euros la nit, "però tu dius Riviera Maya i automàticament al client d'alt poder adquisitiu li produeix un rebuig. Perquè pensen en aquest tipus de públic".

Destinacions de luxe el 2025

Els clients d'Atlantida Travel, que no ofereix dos viatges iguals perquè els dissenya en exclusiva segons el que vulgui el client, i tampoc no organitza un viatge "per menys de 3.000 euros per persona" estan demandant destinacions de la Mediterrània per a l'estiu d'aquest 2025. "Molta gent s'està quedant a Europa, no en detriment de la llarga distància, que també creix, però menys que els viatges continentals. Hem decidit molts quedar-nos aquí, sobretot a Grècia, Itàlia, Malta, Xipre i fins i tot Turquia."

Són destinacions que reben molts turistes nord-americans que estan disposats a pagar per hotels de luxe i, per tant, té bona oferta. També es demanda el Japó, Indonèsia i safaris a l'Àfrica. "El problema dels safaris", detalla, és que els seus hotels són petits, potser tenen entre 5 i 10 habitacions, que poden ser botigues de luxe o bungalou, i no tenen gaire capacitat d'absorció. Llavors hi ha destinacions molt demandades com Tanzània, Kènia, Uganda, Ruanda, Namíbia, Botswana o Zimbàbue, però que tenen límit de capacitat. "Hi ha vols, però pocs allotjaments de luxe, malgrat això cada any venem una mica més".

Encara que de tots aquests, Indonèsia és l'estrella. "Fins fa poc la gent només coneixia Bali, però és un país amb milers d'illes i hotelazos espectaculars on s'han instal·lat les millors marques. Hi és Bulgari, Four Season, Mandarin Oriental... Fins i tot hi ha un hotel remot, Misool Resort, al que no es podia accedir fins fa poc si no s'arribava amb vaixell després d'alguns dies. Hi ha molt allotjament d'alta gamma".

Llatinoamèrica també és entre els viatges preferits dels seus clients, "per la vinculació emocional i històrica" i l'oferta d'hotels de luxe que ha florit a l'Argentina, Xile, Equador o Tortugues. "Tots es van adaptant a les noves generacions i són més sostenibles, una cosa que als joves els importa."

Les guerres i els aranzels, condicionen les vacances

Els atemptats, les guerres, els aranzels i en general, qualsevol esdeveniment geopolític també condiciona les vacances dels que tenen un pressupost més gran. Abans dels atemptats de Madrid el 2011 "hi havia bastanta prevenció", però des d'aleshores descobrim que hi podia haver atacs a Londres o Alemanya, com ha passat, i es va deixar de tenir por per explorar l'Orient Mitjà.

L'Aràbia Saudita, Qatar, Emirats Àrabs i Oman, van començar a diversificar les seves inversions i es van centrar molt a invertir en el turisme. Ho estaven aconseguint, però ara, per la seva proximitat a Israel, Gaza o el Líban, la por ha tornat. "Hi ha gent que no li importa, però també hi ha gent que fins i tot evita volar amb companyies àrabs i prefereixen europees".

Tanmateix, amb el que els espanyols segueixen sent més previnguts és amb els temes sanitaris. "Un ebola, una grip aviària... Potser ha passat en un país recòndit de l'Àfrica, però la por s'estén i afecta a totes les reserves del continent", assenyala.

La guerra d'aranzels també ha afectat i molt a les reserves cap als Estats Units. "No és de les nostres destinacions principals, però hi ha un fons d'armari que és Nova York, sobretot, a més de Miami, Florida, Orlando (els parcs) i Califòrnia, on s'inclouen Los Angeles, San Francisco i Las hortes, que són pols d'atracció tots els anys".

Però amb l'arribada de Trump, l'enduriment dels visats per viatjar i les amenaces dels aranzels "hem notat una gran tendència a la baixa, no una petita tendència, sinó una gran tendència. I aquest any amb prou feines tenim reserves als Estats Units", reconeix. Les aerolínies americanes ho estan notant menys perquè Europa és ara mateix una destinació molt atractiva per als americans i continuen venint. Sobretot a Espanya, on hi ha connexió directa a 20 ciutats.

Però adverteix, que al final aquest impacte es notarà perquè el turista americà compra amb més antelació que nosaltres, però quan ells deixin de venir, afectarà totes les companyies. En l'agència estan oferint com a alternativa viatjar al Canadà.

Més despesa malgrat la inflació

Les reserves per a aquest estiu ja estan un 10% per sobre de l'any passat en l'agència de viatges de luxe Atlantida Travel malgrat que els preus són més alts. "Els espanyols compren amb poca antelació i ja es nota que és un bon any, però queda molt encara". L'executive mànager a Southerm Cross reconeix que els preus han pujat, fins i tot amb això venen millors allotjaments.

"Si abans anaves a una habitació, ara vols una suite. Si abans anaves a una suite, ara vols una vila amb piscina. Si abans et gastaves 1.000 per habitació i nit, ara et gastes 1.500 euros. La pujada és substancial i és igual la inflació, es venen millors habitacions". També es demanda més luxe a l'hora de volar. "Per dalt no hi ha sostre", assegura.

"Hi ha qui vol volar en business o hi ha qui prefereix volar en primera classe, que des de Madrid i Barcelona només l'ofereix Emirates. Són 14 places i és tot un món, t'ofereixen caviar, llagosta i et pregunten el punt de la carn. Però per sobre de primera classe, encara hi ha un món. Està l'avió privat, que pot ser llogat o propi".

"El 30% del nostre temps és consergeria per millorar el viatge", destaca, "reservem taules, reservem personal shoppers i guies molt especialitzats", el necessari perquè cada experiència "sigui diferent de l'anterior i a la dels altres", conclou.