El grup Indra ha situat Catalunya al centre de la seva estratègia de les àrees de l'espai, la intel·ligència artificial (IA) i automoció, dins del pla de creixement de la tecnològica, que s'ha presentat aquest dilluns a Barcelona. Un projecte d'expansió que fomentarà la reindustrialització de Catalunya de la mà de la indústria local.
En el curs del IV Trobada de l'Ecosistema de la Indústria Nacional de Defensa, la companyia ha precisat que impulsa el creixement a Catalunya amb un pla dissenyat per assolir els 500 milions d'euros i els 5.000 professionals a finals de 2027. Una part d'aquests objectius s'aconseguirà convertint el hub d'Indra a Catalunya en el pol tecnològic de la multinacional per al sud d'Europa, segons ha destacat el president d'Indra, Ángel Simón.
En aquest marc, Catalunya és el centre del negoci d'Indra Group en Seguretat Integral. Compta amb el Centre d'Innovació i Talent que Indra ha obert recentment a Barcelona, que serà una "punta de llança" per a l'R+D de la companyia. L'impacte inicial d'aquest projecte es traduirà en la generació de 300 llocs de treball per a experts en l'àmbit de la ciberseguretat i incorporarà altres 90 perfils d'alt valor en ciberdefensa, al llarg de 2026.
La iniciativa, explicada per Ignacio Martínez, director general d'IndraMind, prestarà serveis per a nous clients a Catalunya en les àrees de serveis financers, les administracions públiques i la indústria, en general. Per a això, en matèria de ciberseguretat, el grup organitzarà anualment l'esdeveniment Ciberhub Catalunya.
En l'àrea de ciberdefensa, Indra impulsarà la participació en projectes estratègics per a Espanya com el Cyber Range i SCOMCE, a més de buscar el lideratge europeu en programes de ciberdefensa de l'European Defence Fund.
Martínez ha afegit que IndraMind dona suport a l'ecosistema de Catalunya, alhora que construeix "l'autonomia tecnològica que Europa necessita" a través d'aquestes col·laboracions.
En la mateixa sessió de treball, el director general d’ Indra Land Vehicles, Frank Torres, ha valorat l’aportació de Catalunya en la indústria del vehicle, amb una indústria diferencial i internacional, així com centres de recerca. Així, el directiu preveu que les empreses catalanes puguin produir components crítics per al desenvolupament d’aquesta àrea a Indra.
En aquest sentit, ha manifestat la voluntat d'Indra Land Vehicles d'actuar com una empresa tractora i que generi ocupació, i ha explicat que l'empresa no busca únicament proveïdors, sinó socis amb els quals poder col·laborar a llarg termini.
Torres ha manifestat que el territori posseeix un ecosistema que combina pimes tecnològiques àgils, grans capacitats industrials i centres tecnològics i universitats. Al seu torn, ha valorat l'experiència en el sector de l'automoció, els processos industrials avançats i el sector de l'enginyeria tecnològica.
Invertir en Catalunya en indústria espacial
El director general d'Indra Space, Miguel Ángel Panduro, ha assenyalat l'impuls al sector espacial dins de la companyia des de fa dos anys. Ha expressat que això s'ha materialitzat fins a situar la companyia com el tractor dins de la indústria europea, una posició que, per consolidar-la, ha d'integrar tot l'ecosistema, "particularment el català". Ha admès que Indra està en disposició d'invertir a Catalunya i crear una indústria espacial de referència a Europa.
Panduro ha explicat que a Catalunya hi ha empreses "molt interessants i molt potents", tot i que creu que els falta consolidació i mida per competir a nivell europeu i global, per la qual cosa ha expressat la voluntat d'Indra de "parar-los" la mà; així mateix, ha elogiat l'entorn institucional, de centres de recerca i tecnològics i universitats de referència en l'àmbit europeu. Concretament, s'ha referit a la participació d'Indra a Galileo, un sistema global de navegació per satèl·lit de la Unió Europea; també ha esmentat els programes Egnos, Leo PNT, PNT Robust o Sigint.
Sobre la implantació en aquest terreny a Catalunya, el responsable de l'àrea espacial d'Indra ha citat l'interès per la creació de centres d'excel·lència i l'impuls de nous dissenys i desenvolupaments en navegació, seguretat criptogràfica i comunicacions espacials.
Sessió de 'networking'
La trobada d'Indra ha reunit a Barcelona més de 200 empreses. En el marc de la trobada, el grup ha formalitzat 19 aliances amb empreses líders en tecnologies d'ús dual, totes elles amb un gran potencial de creixement i desenvolupament per incorporar-se a l'ecosistema de la indústria de la defensa en l'actual context de transformació.
Entre aquestes, es troben 6TL Engineering, Celestia Aerospace, Cipsa, GeoNumerics, Kuadrotek (grup Elektra), Lab Circuits, Margon, Openchip, Pangea Propulsion, QUSIDE, Schwartz Hautmont, Sirt, Solve i Luxquanta, entre d'altres.
