L’illa Diagonal va acabar l’any passat amb 15,7 milions d visitants, que suposen un 7,1% més que el 2024, i amb un 100% de la superfície comercial ocupada. Aquest centre comercial és propietat d’Indicesa –el principal accionista, controlat per la família Sanahuja– i el grup assegurador Axa i està gestionat per la Sociedad de Centros Comerciales de España (SCCE).

L’any passat es va completar la reforma integral d’aquest centre comercial barceloní amb una inversió de 32 milions d’euros. Destaca la construcció de l’umbracle: una pèrgola de més de 200 metres de longitud que acull una renovada oferta de restauració —La Bikineria, Marta’s Lemon Pie i La Tosta, entre d’altres— i que, a més, aporta ombra a la façana de l’edifici. La intervenció s’ha completat amb el redisseny dels Jardins de Sant Joan de Déu, que incorporen jocs d’aigua per convertir-los en un refugi climàtic urbà. També s’han modernitzat els lavabos, s’han actualitzat els revestiments i acabats, i s’han renovat les zones de descans.

La reforma integral s’ha aprofitat per renovar el 30% del total de la seva oferta comercial amb obertures com Mango Home (la tercera de la línia a nivell mundial), Druni (amb la botiga més gran de Catalunya), Bimani, Casa Bergé, La Fiesta de Olivia, Maksu i Mandarina Duck, a més de la incorporació d’un gimnàs Fitness Park, segons infomen en un comunicat. A més, marques com Caprabo, Fnac i Sfera han dut a terme reformes integrals dels seus establiments.

Imatge de l'umbracle de l'illa Diagonal / Núria Cugat

De cara al 2026, L’illa Diagonal preveu “mantenir aquest ritme de creixement a l’alça”, segons apunta el seu gerent, Gerard Cutal. Destaquen que la taxa d’ocupació del 100% és un “indicador clau de la confiança de les marques en el projecte i de la seva fortalesa comercial”.

Una de les societats propietàries, Indicesa l’Illa, va guanyar 18,20 milions d’euros el 2024, un 23% més que en l’exercici anterior, si bé els seus ingressos tan sols ho van fer un 4%, fins els 44,55 milions, segons consta en els comptes consolidats dipositats en el Registre Mercantil. Tal com s’indica en la pàgina web d’Indicesa, aquesta societat controla una participació majoritària del centre comercial L’Illa, una cartera d’habitatges de lloguer i dos hotels que operen les cadenes AC Marriot i NH Collection. En el seu consell d’administració hi ha representants de les tres branques familiars: Romà Sanahuja Pons (nascut el 1939), la seva germana Maria Àngels (1948) i les seves nebodes Marta i Cristina Sanahuja Maymó.

La família gestiona una àmplia cartera immobiliària, l’actiu més conegut de la qual és L’illa Diagonal, l’edifici dissenyat per Rafael Moneo i Manuel de Solà-Morales que simula un gratacel tombat a terra. A més del centre comercial que es va inaugurar el 1993, compta amb 24.000 metres quadrats d’oficines i un espai per a convencions.