UGT i CCOO han convocat una vaga de vuit dies a la que estan anomenats els treballadors d'assistència a terra (handling) d'Iberia, a tots els aeroports espanyols. Ja hi va haver una primera convocatòria per al pont de desembre que finalment va ser cancel·lada, per la qual cosa encara hi ha aquesta possibilitat. Si bé, s'ha de celebrar encara una reunió de conciliació en el SIMA. Però si no és el cas, i les protestes segueixen endavant, els afectats poden patir retards en el seu vol o fins i tot cancel·lacions, en determinats casos sense indemnització.

Així ho posen en relleu des de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) i diversos portals especialitzats en reclamacions contra aerolínies, com AirHelp o Reclamador, des d'on expliquen que, si finalment hi ha vaga, el Ministeri de Transports ha d'establir els serveis mínims i l'aerolínia, adaptar l'operativa.

Després d'aquest procés, Iberia haurà de cancel·lar els vols afectats en el termini que diu el reglament per evitar un perjudici al passatger i no pagar compensacions econòmiques. L'esmentat termini ha de ser d'entre una i dues setmanes abans de la sortida del vol. A més, la companyia ha d'oferir al passatger el reemborsament del bitllet cancel·lat o un transport alternatiu per arribar a la destinació en condicions de transport comparables, expliquen des de les plataformes d'assistència legal.

També, dins dels drets d'atenció i assistència que manté el passatger en aquests supòsits, l'aerolínia ha d'oferir gratuïtament menjada i beguda durant l'espera i l'allotjament fins a la sortida del vol de reubicació, per exemple, en cas que finalment se'n vagi a volar un o diversos dies després del previst.

Només si Iberia no cancel·la a temps, i finalment el vol no surt en la data indicada, tindrà l'obligació d'indemnitzar el passatger afectat amb compensacions que van des dels 250 fins als 600 euros.

Iberia protesta per les dates de la vaga

Les vagues d'UGT i CCOO estan convocades en els serveis d'handling, que engloba la facturació d'equipatge, les operacions d'embarcament, la neteja de les aeronaus, o el manteniment dels avions. I es prolongarà durant vuit dies, durant el 29, 30 i 31 de desembre i després, els dies 1, 4, 5, 6 i 7 de gener. És a dir, coincidint amb els de més moviment durant les vacances de Nadal.

"Una vaga com la convocada pels sindicats per a Nadal danya irreparablement el dret a les vacances i a la reunificació de famílies i amics en dates tan assenyalades i ho fa, en aquest cas, de manera irresponsable i mancada de sentit," ha protestat Iberia en un comunicat.

"La vaga es convoca a més contra una companyia que, des del primer moment, ha apostat i continua fent-ho pel diàleg constructiu amb els representants sindicals", afegeix. Els problemes amb els treballadors es remunten a setembre, quan Aena va donar a conèixer el resultat del concurs de llicències d'handling més gran de la seva història per als pròxims set anys.

En l'esmentat concurs, Iberia, que va obtenir 5 llicències a 29 aeroports, va perdre (respecte a l'anterior) 4 dels 5 grans aeroports, entre ells el de Barcelona-el Prat, Palma de Mallorca, Màlaga i Alacant, conservant només el de Madrid. Però també va perdre la seva llicència a Gran Canària, Tenerife (Sud i Nord), Eivissa i Bilbao.

Iberia, descontenta amb el resultat, va expressar en un comunicat de manera imminent "la seva perplexitat" i a continuació va decidir impugnar-lo. El TACRC (Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals) el va suspendre de manera automàtica, però el passat 1 de desembre es va declarar "incompetent" per pronunciar-se sobre l'assumpte, sense entrar en el fons de la qüestió, ni valorar si Iberia tenia o no raó.

En aquell moment, l'aerolínia va decidir recórrer a l'Audiència Nacional, sol·licitant, d'una banda, la suspensió de l'adjudicació del contracte i, per un altre, l'anul·lació de la resolució del TACRC. El recurs es va presentar el passat dia 5 de desembre i la companyia roman en espera de la seva decisió.

Iberia no vol autohandling perquè és més car

Encara que el concurs segueix en l'aire, els treballadors d'handling d'Iberia van començar a protestar perquè l'aerolínia (fins i tot quedant-se fora d'alguns aeroports) té la possibilitat de donar servei d'autohandling i no vol per l'elevat cost econòmic.

Les aerolínies han de decidir als aeroports on no han guanyat el concurs, si es presten autoservei o si es queden amb les companyies assignades. Però Iberia ja ha pres una decisió. En una nota explica que l'autohandling "no és una solució viable" i recorda que sempre ha optat per contractar els serveis de tercers.

Explica també que donar-se servei a si mateixa suposaria que romandrien en el grup les persones amb més antiguitat i, per tant, les de salaris més elevats. I això significaria que les empreses que han guanyat el concurs comptarien amb el personal de menor cost salarial i podrien oferir uns preus molt més baixos a altres aerolínies, "creant una bretxa de competitivitat entre les principals aerolínies espanyoles i els operadors internacionals".

Així mateix, Iberia matisa que si fes autohandling "la companyia estaria premiant econòmicament els guanyadors del concurs d'Aena i les aerolínies internacionals amb les quals competeix". El que es traduiria, a la fi, "en pitjors resultats, incapacitat de creixement i una amenaça al conjunt de treballadors en el futur immediat."

Iberia assegura que està buscant una solució "mixta i viable" per als serveis de terra, que sens dubte no comparteixen els empleats, que per segona vegada en menys de dues setmanes han convocat vagues. L'aerolínia, per la seva part, insisteix que es desconvoqui.