Vaga a Iberia per les festes nadalenques. UGT i CCOO han anunciat que convocaran vaga a Iberia els dies 29, 30 i 31 de desembre i 1, 4, 5, 6 i 7 de gener, com a protesta per la negativa de la companyia per crear un autohandling. L'aerolínia del grup IAG considera la vaga "irresponsable".

Els dos sindicats convocants han tingut diverses reunions amb Iberia i IAG, en les que el grup no ha acceptat la seva proposta de crear un handling propi que doni servei a totes les aerolínies del grup, com Vueling, Level i British Airways, segons un comunicat intern d'UGT i CCOO al qual ha tingut accés Europa Press. La vaga es registrarà en les pròximes hores.

Iberia: la vaga és "irresponsable"

Iberia, per la seva part, ha emès un comunicat en el qual mostra "la seva enorme decepció" davant d'aquesta "irresponsable convocatòria", ja que assegura haver estat en contacte contínuament amb els agents socials des que es va resoldre el concurs d'handling d'Aena, el passat 26 de setembre, per "satisfer les principals inquietuds dels seus treballadors".

Una vaga en dates nadalenques, segons l'empresa, "fa malbé irreparablement el dret a les vacances i a la reunificació de famílies i amics" de manera "irresponsable i mancada de sentit". "Una vaga es convoca per defensar els drets" dels treballadors, afegeix, però que en aquest cas "cap no es veu mínimament afectat o amenaçat", ja que queden protegits pel V conveni col·lectiu de serveis de terra, subscrit per tots els sindicats.

Els treballadors de Iberia que tenien com a cap centre de treball dels aeroports on ha perdut la llicència, segons el conveni col·lectiu, serien subrogats a la nova empresa adjudicatària del concurs d'Aena i tindran com a garanties el manteniment del salari, de la jornada actual i dies de vacances, antiguitat, mateix contracte, revisió salarial, dels drets adquirits en l'ús de bitllets d'avió i dels plans de pensions.

Per tant, segons Iberia, "la nova situació provocada per la resolució dels concursos d'handling d'Aena no posa en risc ni un sol lloc de treball d'un sol treballador de Iberia". Per a l'aerolínia, aquesta convocatòria trenca el "diàleg constructiu" que ha mantingut en les últimes setmanes amb els representants sindicals per trobar una solució "híbrida i viable".

L'autohandling no és viable, segons Iberia

Pel que es refereix a l'autohandling, Iberia assegura que no és una solució viable, ja que amb la subrogació parcial romandrien en el grup les persones de més edat i, per tant, amb més salari. Això significa que els operadors adjudicataris del concurs comptarien amb el personal de menor cost salarial, per la qual cosa podrien oferir uns preus molt més competitius que els que es poden aconseguir mitjançant l'autohandling, creant una bretxa de competitivitat.

A més, aquesta diferència de competitivitat també li impediria de complir el nivell de rendibilitat que el grup té compromès amb els seus accionistes. Si Iberia fes autohandling la companyia estaria premiant econòmicament els guanyadors del concurs d'Aena i les aerolínies internacionals amb les quals competeix, la qual cosa es traduiria en "pitjors resultats, incapacitat de creixement i una amenaça al conjunt dels seus treballadors."

Així mateix, recorda que Iberia mai no ha fet autohandling en aquells aeroports en els quals opera i sempre ha optat per contractar els serveis, ja que és un sector amb marges tan baixos i tan intensiu en recursos humans que necessita a més el volum que suposa prestar serveis a terceres companyies per assolir una mínima rendibilitat.