El conseller delegat de IAG, Luis Gallego, assegura que la polèmica en la qual s'ha vist embolicada Air Europa en els últims dies pel cas Koldo, no retardarà la compra de Iberia. "Des del punt de vista de l'operació, no té per què afectar-lo", indicava en la presentació de resultats, on a més explicava que, encara que el grup té ja un 20% de l'aerolínia, no està involucrada en la seva gestió, de manera que ells desconeixen les decisions internes de la companyia.

"No veiem cap interferència", afegia. Així mateix, l'executiu comentava que no han demanat cap explicació a Air Europa després de veure's esquitxada per aquesta raó, malgrat que porta acaparant titulars quatre dies. "Per a nosaltres és una inversió financera i no tenim participació en la seva gestió", insistia Gallec.

IAG també destaca això a l'informe financer presentat al mercat aquest dijous, "el grup no disposa de capacitat per tenir representació en el consell d'Air Europa; no disposa de capacitat per participar en els processos d'elaboració de polítiques ... i no disposa de capacitat per oferir informació tècnica essencial. Per tant, el grup ha conclòs que no té una influència significativa sobre Air Europa".

La fusió Iberia-Air Europa, per tant, segueix el seu curs, i es tancarà previsiblement aquest 2024. Cinc anys després que s'anunciés per primera vegada. La pandèmia va paralitzar l'operació un any i mig després de conèixer-se. La situació financera de l'Air Europa es va debilitar amb el Covid, de manera que el Govern espanyol va haver d'intervenir injectant 475 milions en l'aerolínia a través de la SEPI i uns altres 140 milions a través de l'ICO. En total, més de 600 milions.

Les aerolínies ho van tornar a intentar el 2022, encara que atesa la situació, el grup IAG (matriu de Iberia) ja no estava disposada a pagar el mateix, i finalment, van comunicar el que preu de compra seria la meitat de l'acordat el 2019, 500 milions d'euros. El hòlding va acordar adquirir un 20% de l'aerolínia aquell any per 100 milions d'euros, i va anunciar que pagaria els altres 400 milions quan Brussel·les aprovi la fusió.

Oficialment, Iberia va presentar la proposta d'adquisició d'Air Europa el desembre de 2023 a la Comissió Europea. I a començaments d'aquest any, la compra va passar a la fase 2. Per això, el grup espera que la resolució es conegui a finals de 2024.

"Estem en la fase dos, en els remeïs, que són superiors als presentats la primera vegada. Estem veient les rutes que Brussel·les considera problemàtiques i quines solucions es poden donar. És una negociació contínua, on es veu ruta per ruta les possibles opcions que hi ha perquè no hi hagi incertesa per a la competència. Crec que els remedis presentats són ambiciosos perquè ens permet competir amb els hubs del nord. I per això continuem apostant per l'operació".

IAG s'ha anticipat dos mesos als terminis oficials que li donava Brussel·les per presentar aquests remeïs, tanmateix, no ha canviat la seva previsió i considera que l'operació no es tancarà abans que acabi l'any.