International Airlines Group (IAG) va guanyar 431,5 milions d'euros el 2022, segons la informació remesa a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). El grup hispanobritànic a què pertanyen Iberia, British Airways, Vueling, Aer Lingus i Level remunta el sot de dos anys provocat per la covid que el va portar a acumular pèrdues de més de 9.800 milions.

El grup que dirigeix l'espanyol Luis Gallego va aconseguir una facturació de 23.066 milions d'euros, gairebé tres vegades més que el 2021, pel fort augmento de l'activitat. Aquests resultats es publiquen un dia després que IAG i Globalia anunciessin l'acord per a l'adquisició de la totalitat del capital d'Air Europa per 400 milions d'euros.

Les despeses es van elevar un 94,4%, fins als 21.810 milions d'euros. El benefici operatiu es situo en 1.256 milions d'euros davant les pèrdues de 2.765 milions d'un any abans, en línies amb les previsions de la companyia. Per la seva part, el deute net del grup se situava a finals de desembre en 10.385 milions d'euros, un 10% menys que un any abans, i la liquiditat total assolia els 13.999 milions, un 16,7% més. 
Per part seva, la liquiditat va continuar reforçant-se, fins als 14.000 milions d'euros a 31 de desembre de 2022. 

Creixen els ingressos i els costos

Les aerolínies del grup van transportar a 94,7 milions de passatgers al llarg de l'any, més del doble que un any abans, i va realitzar 619.122 enlairaments. Respecte al quart trimestre, IAG va tancar amb una capacitat (seients per quilòmetre ofert o AKO) del 87% de la qual tenia en 2019 i en el conjunt de 2022 va fer una mitjana del 78%. 

Els ingressos unitaris de passatge van ser un 11% superiors als registrats en 2019, augment especialment notable en la segona meitat de l'any, amb una forta recuperació del trànsit d'oci i una millora continuada dels viatges de negocis, al mateix temps que el segment d'oci premium va registrar bons resultats. Els costos unitaris exclòs el combustible van pujar un 24,1% sobre 2019, a causa de la inflació de les despeses associades a proveïdors, a la inferior capacitat i als tipus de canvi. Pel seu costat, el cost unitari del combustible va augmentar un 30,2% respecte al 2019, afectat pel notable augment dels preus del combustible d'aviació en els mercats de matèries primeres després de la invasió russa d'Ucraïna, parcialment compensat pel benefici de la seva política de cobertures.

El conseller delegat de IAG, Luis Gallego, considera que 2022 va ser un any de recuperació sòlida, impulsada per una demanda vacacional sostinguda i la reobertura dels mercats. En el que va d'any, continua, continuen observant una sòlida evolució de les reserves, encara que són conscients de les incerteses macroeconòmiques globals. Afegeix Gallego que l'acord per a adquirir Air Europa, subjecte a les aprovacions reguladores "ens permetrà donar la benvinguda al Grup a una altra aerolínia líder i fer créixer Madrid com 'hub', oferint una porta d'entrada a Llatinoamèrica i més enllà, brindant beneficis als clients, empleats i accionistes".

Perspectives de IAG en 2023

Per a l'any 2023, la companyia espera que la capacitat se situï en el 98% dels nivells de 2019 i que el benefici de les operacions abans de partides excepcionals per a l'exercici se situï entre els 1.800 i els 2.300 milions d'euros, i que la major part de la millora respecte a l'exercici 2022 es produeixi en la primera meitat de l'any. 

IAG confia que els beneficis de les operacions tornin als nivells anteriors a la pandèmia "en els pròxims anys" a través d'iniciatives per a millorar l'experiència del client i el rendiment operatiu. Així i tot, per al primer trimestre de 2023, s'estimen unes pèrdues de 200 milions d'euros. Tot això, assumint que no es produeixen més contratemps relacionats amb la COVID-19 ni altres esdeveniments geopolítics.

Així mateix, en 2023, les inversions del grup se situaran en aproximadament 4.000 milions d'euros, que estaran subjectes al calendari de lliuraments d'avions. La companyia propietària d'Ibèria i British Airways també espera que el deute net a la fi d'enguany es mantingui similar al nivell a 31 de desembre de 2022, entorn dels 10.400 milions d'euros.

El grup va anunciar aquest dijous un acord amb Globalia per a l'adquisició del 80% restant del capital social de Air Europa per 400 milions d'euros. Segons Gallego, aquest acord els permetria "donar la benvinguda al grup a una altra aerolínia líder i fer créixer Madrid com hub, oferint una porta d'entrada a Llatinoamèrica i més enllà, brindant beneficis als clients, empleats i accionistes".

D'aquesta manera, el grup aeri propietari d'Ibèria es fa amb el 100% de l'aerolínia de la família Hidalgo per un total de 500 milions d'euros, després que el passat 16 d'agost fes efectiva la conversió d'un préstec no garantit de 100 milions d'euros a set anys a Globalia en una participació del 20% en el capital de Air Europa.

IAG ha detallat que els primers 200 milions d'euros es pagaran quan es rebi l'aprovació per part de les autoritats de Competència, 100 milions d'euros en accions ordinàries de IAG i 100 milions d'euros en efectiu. L'acord està subjecte a aprovacions reguladores i d'un altre tipus, la qual cosa podria portar al voltant de 18 mesos. El segon i tercer any després de la data d'aprovació de l'operació s'abonaran altres 100 milions d'euros cadascun d'ells.