IAG ha firmat un acord amb Repsol per a la compra i subministrament durant els propers sis mesos de més de 28.000 tones de combustible sostenible d'aviació (SAF, per les seves sigles en anglès), la qual cosa representa la compra més gran d'aquest producte a Espanya. El combustible serà fet servir als avions de les aerolínies d'IAG que volin en aeroports espanyols. Entre elles, Aer Lingus, British Airways, Iberia, Iberia Express i Vueling.

Des del grup IAG recorden que són compromesos amb la descarbonització de la seva activitat i s'han marcat l'objectiu d'utilitzar del 2% de SAF per a l'any 2025, tal com marca el reglament ReFuelEU Aviation. L'ús de SAF permet una reducció de més del 80% de les emissions en comparació amb el querosè tradicional en el conjunt del seu cicle de vida, des de la producció fins al consum.

Aquest any Repsol ha començat la producció de combustibles 100% renovables a les seves instal·lacions de Cartagena (Regió de Múrcia). La planta, la primera a gran escala d'Espanya i Portugal dedicada en exclusiva a la producció de combustibles 100% renovables i en la que Repsol ha invertit 250 milions d'euros, té una capacitat de producció de 250.000 tones a l'any i pot produir dièsel renovable i SAF a partir de residus.

El conseller delegat d'IAG, Luis Gallego, ha recalcat en una nota de premsa que la sostenibilitat és un dels "pilars" de la seva estratègia, però ha incidit en la necessitat de què els governs "siguan donant suport a la creació d'una indústria de SAF que incrementi la seva disponibilitat i redueixi el preu".

Per la seva part, el conseller delegat de Repsol, Josu Jon Imaz, ha afirmat que aquest acord amb IAG consolida la seva aposta pels combustibles 100% renovables com una palanca "clau per a la descarbonització del transport a Espanya".

Ambdues companyies porten col·laborant des de fa diversos anys en matèria de descarbonització. Iberia va realitzar el 2021 el primer vol a Espanya amb biocombustible produït a partir de residus. Va ser en la ruta entre Madrid i Bilbao i es va fer servir combustible sostenible produït a la refineria de Petronor.

A més, un any després, Iberia va operar en col·laboració amb Repsol els seus primers vols de llarg radi amb aquest biocombustible des de Madrid a Washington, San Francisco i Dallas. Iberia i Repsol formen part de All4Zero, el hub d'innovació tecnològica amb orientació industrial centrat en el desenvolupament de tecnologies per a la descarbonització i l'economia circular.

També el 2021, Vueling va realitzar el seu primer vol amb combustible d'origen sostenible en la ruta entre Barcelona i Sevilla. En aquest cas, amb un SAF produït en el centre industrial de Repsol a Tarragona a partir de biomassa. A més, el mes de febrer passat, coincidint amb el Festival de Màlaga, Vueling va operar un vol entre Barcelona i la ciutat andalusa en el qual la meitat del combustible fet servir va ser SAF facilitat per Repsol.

L'objectiu de la companyia multienergètica és assolir una capacitat de producció de fins a 1,7 milions de tones de combustibles renovables el 2027 i de fins a 2,7 milions el 2030, liderant així aquest mercat a la Península Ibèrica.