El grup Planeta va tancar el 2024, "de nou, com un any de rècord", superant per primera vegada l'horitzó dels 2.000 milions en facturació i els 400 en ebitda, ha destacat el president del grup editorial, José Creuheras. El directiu ha fet balanç de la situació econòmica del grup, coincidint amb la presentació de la nova edició del Premi Planeta. Les xifres concretes són 2.090 milions d'euros d'ingressos, un 7,1% més respecte a l'any anterior, i un ebitda de 408 milions, un 8,8% més; "totes elles són xifres extraordinàries", va comentar.
De cara a l'exercici 2025, Crehueras ha avançat que les perspectives són bones perquè "l'any discorre a bon ritme" i previsiblement el grup es mantindrà en una senda de creixement similar a la de l'any passat. Tot i que ha advertit que l'evolució del quart trimestre de l'any és molt important i de l'existència d'"una certa crisi en el mercat publicitari".
Totes les divisions del grup han contribuït a aquesta millora i, com en els últims anys, la forta aposta per l'educació superior i la formació professional amb projectes com la universitat UNIE, a Madrid, ha estat la que ha registrat un lleu augment. L'educació ja representa un 25% del negoci, un percentatge similar al sector editorial, mentre que l'audiovisual se situa entorn del 47%. El 3% restant són altres activitats com la venda directa.
Els joves tornen a la lectura
Creuheras ha valorat l'evolució en les vendes editorials, ja que s'han incrementat un 14%, un percentatge molt superior a la mitjana del sector, que s'ha quedat amb una millora del 9,5%. Ha assegurat que continuen "sent líders en tota la cadena de valor del llibre". Planeta destaca com a grup editor, com a distribuïdor (posseeix el 50% de Logista) i com a llibreter, amb la cadena la Casa del Llibre. Sobre aquesta última àrea d'activitat, ha assenyalat que "s'han complert els objectius i tancarem l'any superant els 70 establiments, perquè amb les dues últimes obertures previstes -Toledo, acabada d'inaugurar, i Lleida, pròximament- tindran 73 llibreries repartides per Espanya. El full de ruta marca que el 2026 s'obrin entre 8 i 19 noves Casa del Llibre.
Per la seva banda, el director general de l'àrea editorial de Planeta, Jesús Badenes, ha subratllat que en el primer semestre de 2025 el sector del llibre a Espanya va créixer un 4%, i ha confiat que es mantingui en el mateix percentatge a final d'any, i ha afegit que els "motors de creixement" són la ficció i la literatura juvenil, i ha subratllat que el creixement del llibre en català és fins i tot superior, del 6%.
Ha afirmat que el creixement del sector del llibre a Espanya no té parangó a la resta d'Europa, i ha dit que des de la pandèmia ha crescut un 39%, i ha destacat que "el paper està més viu que mai".
Badenas ha afegit que la població lectora juvenil ha passat de ser la més endarrerida a assolir el 75%, i que és del 84% entre les joves de 14 a 24 anys, i ha afirmat, respecte a les crítiques al 'romantasy', que "els que s'hi inicien després passen a literatura adulta". També ha dit que el 77% del llibre físic es compra a llibreries, mentre que el comerç electrònic té una quota del 23%, i ha afirmat el creixement dels audiollibres i els llibres electrònics, amb un 7% de la facturació del sector.
Educació i formació
Sense donar xifres d'inversió, Creuheras ha dit que el grup ha posat el focus aquest últim any en l'expansió d'UNIE Universidad, amb la inauguració d'un nou campus de més de 25.000 metres quadrats, amb una capacitat per a més de 5.000 alumnes, destinat a les ciències de la salut. Així, el recinte d'educació superior assolirà els 50.000 mm² i impartirà classes presencials i a distància amb 6.000 professors. L'oferta educativa del grup Planeta arriba actualment a 160.000 alumnes, en 8 països, i en col·laboració amb 22 institucions.
«Totes aquestes inversions les fem amb recursos propis», ha destacat el president de Planeta, «basant-nos en un model de creixement de projectes propis, que es gesten des de zero».
Paral·lelament, la reducció de l'endeutament continua sent una constant en l'estratègia financera del grup, "cap a nivells raonables i còmodes" per a la companyia. En aquest sentit, Creuheras ha confirmat que en un any s'ha passat de 240 milions a 220 milions.
Diversificar en l'àrea de mitjans
Paral·lelament, Planeta auspicia el creixement del seu negoci en el segment de mitjans, però tendeix a la diversificació. Fa poques setmanes va anunciar un acord per a la compra de Clear Channel España, empresa especialitzada en publicitat exterior. L'acord s'ha tancat amb un valor de 115 milions d'euros.
Aquesta operació se suma a una d'anterior: la compra de Last Lap, especialitzada en esdeveniments i màrqueting experiencial, tancada el mes de juliol passat. El preu de la compra ha estat de 17 milions d'euros.