El grup familiar Borges té prevista una inversió de 108 milions d'euros, en els tres anys vinents, dels quals el 30% serà per augmentar la capacitat productiva i eficiència energètica de les seves nou fàbriques, a més d'intensificar la imatge de marca en l'àmbit internacional, que s'emportarà el 40% de tots els recursos. Un altre 30% es destinarà a infraestructures fotovoltaiques, que el 100% de l'energia consumida sigui de fonts renovables. Aquestes mesures establiran la base perquè, en l'horitzó de 2028, el grup de la família Pont arribi a una facturació de 1.000 milions d'euros i els 70 milions en benefici, sobrepassant la venda de 100.000 tones de productes, des de l'oli d'oliva o llavors i el vinagre, a les olives, fruita seca, pasta i salses.

També contribuirà a aquest creixement global l'entrada a nous mercats, "estem analitzant les oportunitats que ens ofereix el continent africà, amb la vista posada en el mitjà i llarg termini, per introduir els nostres productes, inicialment totes les gammes i després ja valorarem a quines zones i que article", ha avançat David Prats, president executiu i conseller delegat del grup. Prats ha explicat que, a més, són proactives en la recerca de possibilitats de compra d'empreses a Europa, en concret, Espanya, França i Itàlia, específicament, sense oblidar Alemanya. Entre les últimes adquisicions, ha esmentat el 70% d'Ortalli, una de les empreses més veteranes a la producció de vinagre balsàmic d'Itàlia, el 2017; el fabricant francès d'olives de taula Tramier, el 2007; o el 60% de la marca cordovesa d'oli d'oliva Caprici Andaluz (propietat de la família Muñoz Vera), el 2013. Part dels creixements inorgànics "s'han realitzat prenent participacions en els nostres proveïdors i col·laborem amb els nostres socis locals per continuar creixent conjuntament", ha remarcat Prats.

Actualment, la marca comercialitza a 105 països, d'on obté el 65% de les vendes, i dona feina a 1.199 persones en 11 països on té presència directa, a més de comptar amb una xarxa comercial global formada per més de 6.000 professionals. Els seus centres de producció estan repartits entre Espanya, Itàlia, Tunísia, Egipte i el Marroc.

El punt de partida per a l'expansió futura són dos anys "bons" però "complicats" per l'increment dels costos que han "absorbit en un 50% sense traslladar-los al preu final", especialment en la categoria d'olis. No obstant això, "estem satisfets amb els resultats de l'últim exercici", que va de juny de 2021 a maig de 2022, amb una facturació de 701 milions d'euros, un 25,6% anual més, i un benefici net de 35,7 milions, amb un creixement del 8%. El resultat operatiu (ebitda) es va situar en els 48 milions, amb una alça del 22%. Amb la direcció de Prats, professional extern a les quatre branques de la quarta generació de la família que controla el consell d'administració a través de Pont Family Holding, el deute s'ha reduït dels 85 milions als 74 milions, "gràcies a una política de reducció i gestió òptima del circulant i amb la capitalització dels beneficis, ja que el repartiment de dividends ha estat molt ajustat", ha manifestat en roda de premsa, aquest dimecres, a Tárrega.

BORGES Mas de Colom 3
Mas de Colom, un antic convent benedictí, nova seu institucional del Grup Borges, a Tàrrega.

125 anys de Borges i seu a Tàrrega

En aquesta població, la companyia ha inaugurat una nova seu institucional, un antic convent benedictí adquirit per la família Pont, el 1954, en estat ruïnós i conegut ara com a Mas de Colom. Amb una inversió de cinc milions d'euros amb fons propis, Grup Borges ha rehabilitat aquest enclavament històric, amb el desenvolupament d'un museu i una plantació agrícola per transformar la finca en un centre de marca experiencial i divulgatiu, coincidint amb el 125 aniversari de la marca, que es va crear el 1896, per la família Pont-Creus. La finca està formada per gairebé 70 hectàrees de cultius llenyosos per a la producció de fruita seca, com les ametlles i els pistatxos. Per a aquest últim cultiu, la companyia ha iniciat un pla pilot amb 73 agricultors adherits i 500 hectàrees plantades a la zona de Tàrrega, per promoure el canvi de cultius en una zona afectada pel canvi climàtic, amb períodes de sequera més pronunciats.

L'estructura del grup lleidatà depèn de la matriu societària Borges International Group, que és la capçalera del grup alimentari, integrat per tres unitats de negoci. La més important és Borges Agricultural & Industrial Nuts, que des de 2017 cotitza al mercat continu. Integra set societats més a Espanya i Portugal dedicades a la producció agrícola, processat, envasament i comercialització de fruita seca per a la indústria. Borges Branded Foods, és la divisió dedicada a la comercialització de productes sota les marques del grup, principalment als canals de retail i food service. Finalment, Borges Agricultural & Industrial Edible Oils és l'encarregada de la indústria i comerç d'olis d'oliva i olis de llavors per a la indústria. Sobre la composició dels seus respectius òrgans de direcció, el conseller delegat ha rebatut un recent informe que apuntava que Borges era una de les poques companyies no cotitzades sense representació femenina en els comitès de direcció. "Això no és així", ha dit, "estem fomentant la paritat de manera que actualment estem al 60%-40% i l'assolirem en els anys entrants"; a més, ha afegit, "hi ha empreses del grup en les quals ja s'ha aconseguit".

Borges arribarà a l'Àfrica a semblança de l'Índia

En relació amb les línies de negoci, durant aquest any fiscal 2021-2022, el 65% de les vendes s'han generat als mercats exteriors, destacant França, els Estats Units, el Brasil i l'Índia. Sobre el mercat indi, David Prats el pres com a exemple de quins passos seguirà l'empresa per fer arribar les seves marques al continent africà, en els anys vinents: "L'Índia és ara una de les nostres principals destinacions, però vam arribar allà fa 10 anys, amb tota la nostra gamma de productes i ara som líders amb la pasta italiana, per exemple," ha esmentat i concretat que el 60% de les vendes a l'Índia es fan a través del canal online. "Potser la nostra evolució a l'Àfrica sigui similar, ja veurem".

Referent a la venda de productes, Borges ha comercialitzat un total de 363.123 tones, de les quals 152.000 tones són de farines i subproductes, que "la seva venda pràcticament no genera valor en euros". De les restants que generen valor, destaquen, el 48% d'olis de llavor, el 31% d'oli d'oliva, el 12% de fruita seca i el 9% restant de vinagres, olives, pastes, salses i adobats, així com altres productes que comercialitza la companyia. En aquest últim exercici, el grup ha comercialitzat els seus productes amb marca a més de 100 països, amb una ferma aposta per la integració vertical del negoci agrícola i amb un clar compromís del seu projecte empresarial amb el desenvolupament responsable i sostenible, defensa la companyia.