Grifols ha declarat un benefici net fins al setembre de 3,3 milions d'euros, la qual cosa va permetre al grup tornar als beneficis, després de les pèrdues de 56 milions que acumulava al tancament del primer semestre de 2023. Aquests resultats donen un tomb a la situació de pèrdues que mantenia la companyia, però disten molt de la situació de 2022, de fet, els guanys de l'últim trimestre d'aquest any són un 98% menors a les del mateix període de 2022. Els ingressos totals van créixer un 9%, fins als 1.597 milions en el tercer trimestre, respecte del mateix període de l'exercici anterior. La companyia determina en el comunicat enviat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) que, excloent Biotest, l'augment va ser del 9,6%. La xifra de negoci dels nou primers mesos de 2023 va ascendir a 4.822 milions d'euros, amb un augment de l'11,7% i del 8,4%, excloent Biotest.

El fabricant de medicaments derivats del plasma reitera el seu compromís de "despalanquejar el seu balanç", en el que figura un deute financer net va ascendir a 9.540 milions d'euros, per la qual cosa insisteix que està negociant la venda de la seva participació del 26% que controla a Sanghai RAAS, com una de les alternatives per desendeutar-se. "Estem progressant i treballant amb plena dedicació i esforç per firmar l'acord i esperem poder anunciar-ho abans de finals de 2023, tal com ens vam comprometre", argumenta Thomas Glanzmann, president executiu i CEO de Grifols. Insisteix en el fet que "en tractar-se d'un entorn molt regulat, esperem obtenir totes les aprovacions i tancar la transacció durant el primer semestre de 2024". El màxim executiu de la farmacèutica exposa que el grup segueix "plenament bolcats en el nostre palanquejament i hem intensificat el focus en la nostra estratègia de creixement per garantir la creació de valor sostenible i a llarg termini per als nostres accionistes".

El resultat operatiu (ebitda) ajustat va ascendir a 374 milions d'euros en el tercer trimestre de 2023, amb un marge ajustat del 25,1%. En els nou primers mesos, va assolir 1.028 milions d'euros, amb un marge del 23,2%. Els bons resultats de Biopharma, l'estalvi de costos derivat del pla de millores operatives i el palanquejament operatiu han continuat sostenint els marges. L'ebitda ajustat exclou 148 milions d'euros de despeses extraordinàries, inclosos els 140 milions d'euros de costos extraordinaris de reestructuració reconeguts en el primer trimestre de 2023. Amb això, a 30 de setembre de 2023, Grifols tenia una posició de liquiditat de 1.134 milions d'euros i una posició de tresoreria de 484 milions d'euros.

Les línies de negoci de Grifols

Per línies de negoci, el tercer trimestre ha reportat uns ingressos de 1.368 milions d'euros per Biopharma, amb un creixement del 13,7%, impulsats per la forta demanda subjacent, el continu subministrament sostenible de plasma, els augments de preus de les principals proteïnes plasmàtiques i una sòlida estratègia de creixement fora dels EUA. Amb l'activitat de Biopharma, les vendes des de començament d'any s'han situat en 4.066 milions d'euros, un 14,5% més, sobre els tres primers trimestres de 2022 (3.699 milions excloent Biotest, el fabricant de fàrmacs a base de proteïnes plasmàtiques i bioterapèutics, les vendes del qual han crescut un 10,6%).

Les vendes d'immunoglobulina, proteïna plasmàtica de referència per a Grifols, van créixer un 17,4% en el tercer trimestre i van contribuir a impulsar el creixement en els nou primers mesos de 2023 fins al 14,9%, excloent Biotest. El grup destaca "el notable i sostingut augment de l'adopció de Xembify, la immunoglobulina subcutània (SCIG), que va registrar un creixement del 48,4% fins al tercer trimestre." Sobre aquest negoci, el comunicat de la companyia anota que continua treballant per reforçar aquesta franquícia d'immunoglobulines, centrada en el mercat de les immunodeficiències de més creixement, mentre "manté el lideratge en neurologia i cures intensives". L'objectiu de la companyia és continuar enfortint la seva franquícia als EUA i altres països seleccionats, mentre continua accelerant l'adopció de Xembify.

D'altra banda, en el tercer trimestre de 2023, la xifra de negoci de Diagnostic va descendir un 3,1% i es va situar en 156 milions d'euros. En els nou primers mesos, els ingressos van augmentar un 0,9% i van assolir 498 milions.

Grifols ha continuat maximitzant el valor de la seva cartera de productes de Bio Supplies, més àmplia després de la integració d'Access Biologicals. En el tercer trimestre de 2023, els ingressos van descendir un 14,1% i es van situar en 36 milions d'euros a conseqüència de les menors vendes de cultius cel·lulars. Fins al setembre de 2023, els ingressos van augmentar un 22,8% i van assolir 119 milions d'euros.

El subministrament de plasma va créixer de forma sostinguda, amb un augment del 10% al llarg de l'any 2023. Per la seva part, l'execució satisfactòria del pla de millores operatives s'ha traduït en una reducció del 22% del cost per litre (CPL) fins al setembre de 2023 -en comparació amb el màxim assolit el juliol de 2022-, la qual cosa permetrà una futura expansió de marges. Els principals impulsors han estat el descens continuat de la compensació a donants, la racionalització de la xarxa de centres de plasma, l'eficiència dels processos, l'optimització dels costos d'estructura i la millora de l'experiència del donant, segons la companyia.