Girbau, el cinquè fabricant mundial de maquinària de bugaderia industrial, ha canviat de primer executiu: Àlex Alamany, amb gairebé dues dècades de trajectòria en l’empresa, ha rellevat Diego Hervás abans de complir el primer any en el càrrec.

En realitat, la sortida de Hervás es va produir al febrer i el nomenament d’Alamany dos mesos després segons els seus respectius comptes de Linkedin. El relleu ha passat gairebé desapercebut perquè només es va comunicar a través d’aquesta xarxa social, si bé fonts de la companyia asseguren que s’ha efectuat de manera cordial i ordenada.

Com assenyala el mateix Hervás a Linkedin, va deixar la direcció general de Girbau després de “tancar un important acord corporatiu a Nord-Amèrica”.

Girbau va signar el febrer passat una “aliança estratègica” amb EVI Industries, una de les xarxes de distribució del sector de la bugaderia industrial més grans dels Estats Units. Per una banda, Girbau va vendre a EVI el seu negoci de distribució en aquest país per 43 milions de dòlars (41 milions d’euros) per passar a operar mitjançant un acord comercial; i, per l’altra, són socis en una planta de producció a Oshkosh (Wisconsin). Aquesta aliança podria ser clau per esquivar els aranzels a les importacions imposades per Donald Trump.

En l’última Memòria de Sostenibilitat de Girbau, que s’ha fet pública aquest dijous, els seus consellers delegats, Mercè Girbau Junyent i Pere Girbau Pons, confirmen que en el primer trimestre d’aquest 2025 ja s’han començat a fabricar “les primeres unitats” a la fàbrica dels Estats Units. Afegeixen que, d’aquesta manera, “ens hem transformat en una empresa multifactoria amb fàbriques en cada continent”. Disposen de plantes de producció a Catalunya (quatre a Vic), França (Aix-les-Bains), Xina (Xangai) i, des de fa poc, també als Estats Units.

En la memòria se subratlla que Girbau va assolir l’any passat la “fita històrica” de superar els 200 milions d’euros de facturació. Concretament, aquesta companyia va ingressar 207,28 milions d’euros el 2024, un 6,98% més que en l’exercici anterior, però no informa dels beneficis nets, que un any abans van ser de 14,6 milions.

L’any passat van traslladar la fàbrica de Xangai a una altra ubicació per optimitzar els processos i van guanyar nous clients. Entre aquests destaca Port Aventura World, al Tarragonès, on van dissenyar i instal·lar una bugaderia industrial capaç de processar 17 tones diàries, que dona serveis als hotels del parc i altres establiments externs. Girbau compta amb 17 filials a l’estranger i opera comercialment en 140 països. Disposa d’una plantilla de 840 persones.

Des de l’abril passat, Àlex Alamany és director general de Girbau. Porta prop de 20 anys en la companyia, en la qual ha exercit de controller, director financer i vicepresident. Ha rellevat Diego Hervás, que van fitxar com a director general el juny de 2024. Anteriorment va ocupar funcions executives a Comexi i Xerox. En l’actualitat forma part del consell assessor de Grau Innovation Consulting, la consultora de Carlos Grau, que va ser director general de la Fundació Mobile World Capital i de Microsoft a Catalunya. 

D'esquerra a dreta, Mercè Girbau, Pere Girbau i Àlex Alamany / Girbau

Aquest any, l’empresa familiar Girbau ha commemorat el seu 105 aniversari. Es va fundar el 1920, com a taller de reparació d’electrodomèstics, si bé no va entrar en la bugaderia industrial fins el 1960. Els equips que fabriquen (rentadores, túnels de rentat, assecadores, sistemes de planxat) es destinen sobretot a les bugaderies d’hospitals, residències, hotels i establiments que necessiten rentar grans volums de roba, així com als autoserveis de bugaderia que es troben a peu de carrer. Fins i tot, van instal·lar les seves rentadores al Palau de Buckingham, la residència oficial dels reis d’Anglaterra.