Gens de confiance és una plataforma francesa d’anuncis classificats per comprar, vendre i, sobretot, llogar cases, vehicles, antiguitats... o trobar serveis, especialment de personal domèstic i cangurs amb referències contrastades. Es dirigeix a famílies amb alt poder adquisitiu i, per poder-hi entrar, tant per contractar com per oferir béns o serveis, cal ser-ne soci: això no és un tràmit automàtic perquè requereix l’aval previ de dos dels actuals socis. I si el soci nouvingut incompleix les condicions o les normes de conducta, se l’expulsarà en companyia d’aquells que l’han apadrinat. Així eviten anuncis fraudulents i garanteixen la confiança en una plataforma que funciona com si fos una xarxa social.

Fins ara, només operaven a França, però acaben de crear una nova empresa amb seu a Castelldefels anomenada Gente de Confianza. Segons consta en el butlletí del Registre Mercantil, es dedicarà a l'explotació de pàgines web i a la difusió d’anuncis classificats. El seu administrador únic és Ulric Le Grand, cofundador i CEO de la francesa Gens de confiance. Aquesta última és la propietària al 100% de la filial catalana.

La web francesa ofereix sobretot lloguers d’apartaments a París, mansions, cases a la costa, als Alps... i també a Menorca que no apareixen en altres plataformes com Airbnb. Els seus propietaris només estan disposats a llogar aquests habitatges, de luxe, a gent que no els malmeti. No volen que el seu exclusiu apartament, per a dues persones, sigui ocupat per una desena de joves que van de festa. Davant d’una queixa, l’agència cridarà als avaladors i, en companyia de l’avalat, podrien ser expulsats.

El negoci es fonamenta sobre la “confiança”. Ni tan sols demanen una fiança quan es contracta un habitatge. En la pàgina web deixen ben clar que “els patrocinadors (avaladors) són responsables del comportament dels seus patrocinats. I, si cal, expulsarem als membres i als seus patrocinadors”. Animen als seus clients a “redescobrir els anuncis classificats sense desconfiança”. Tot i que la relació és bàsicament digital, també atenen personalment, amb una cortesia marca de la casa.

Però, tal com informava Le Figaro el juliol passat, un cop han superat els dos milions d’inscrits, no tots acaben satisfets amb el que han contractat –publicaven el testimoni d’una senyora, que es queixava de la casa que va llogar a Hossegor (Aquitània), humida i amb pèls de mascota–. Gens de confiance s’ha fet tan gran que els seus membres han perdut la sensació original d’estar en una mena de club privat.

Competeixen amb plataformes com LeBonCoin, la més gran de França per volum d’anuncis, i Airbnb, però, a diferència d’aquestes, la realitat és que gairebé no tenen queixes dels seus clients, segons informacions del rotatiu econòmic Les Echos.

Gens de confiance 2
Els tres fundadors. Al centre, Ulric Le Gran / Gens de confiance

Gens de confiance es va fundar com a start-up el 2014 a Nantes per part de tres joves que compartien males experiències amb els anuncis classificats: Enguerrand Leger, Ulric Le Gran i Nicolas Davoust (a la imatge superior). La seva intenció era crear una plataforma d’anuncis reals que impedís possibles estafes. Originalment, havien pensat a dirigir-se a qualsevol tipus de client, però l’evolució del negoci els va portar a ser una plataforma de béns i serveis exclusius per a persones d’alt nivell econòmic.

El seu creixement va ser lent en els primers anys, si bé es va disparar després de la pandèmia. El 2023 van efectuar una ronda de finançament de cinc milions d’euros que va ser coberta pel fons de capital risc Isai (dos milions) i pels mateixos usuaris (tres milions). Un any abans havien superat uns ingressos de cinc milions d'euros, segons la premsa econòmica francesa. Ara inicien una nova fase d’expansió amb una societat amb seu a Castelldefels.