El sector tèxtil, un dels més contaminants a escala global, s'enfronta a un repte d'urgent resolució: la gestió dels milions de tones de residus que genera cada any. En aquest escenari, la unió d'esforços entre la gran indústria i l'emprenedoria innovadora es converteix en estratègica. Avui, aquesta aliança es materialitza amb la signatura d'un acord d'inversió pel qual la Fundació Repsol adquireix el 14% de Coleo Network, la divisió de reciclatge de l'empresa espanyola Coleo, referent en la transformació circular del tèxtil. La signatura, que ha tingut lloc entre el president de Repsol, Antoni Brufau, i el conseller delegat i soci fundador de Coleo, David Puyuelo, no és només una operació financera, sinó el llançament d'un projecte amb l'ambició de redissenyar el cicle de vida de la roba a Europa.
Per entendre la transcendència d'aquesta aliança, cal posar els números sobre la taula. Actualment, a Europa es generen més de set milions de tones de residus tèxtils anuals. D'aquesta muntanya de roba descartada, només un 10% es recicla efectivament per a la creació de noves fibres. Entre un 20% i un 25% es reutilitza o s'exporta, majoritàriament a països en vies de desenvolupament. La part més amarga de l'equació és la resta: entre un 65% i un 75% dels tèxtils acaben directament en abocadors o plantes d'incineració, amb el seu consegüent impacte mediambiental.
A més, el tradicional mercat de l'exportació per a la reutilització està en crisi. El mercat africà, principal destí de la roba de segona mà europea, està saturat i enfronta una competència feroç de peces noves a baix preu procedents de la Xina. Aquesta situació posa en perill la via de la reutilització, la qual cosa podria incrementar encara més el volum de residus que requereixen un tractament local i eficient. És en aquest context crític on el model de Coleo Network troba la seva raó de ser.
La tecnologia i la persona al centre de la circularitat
Coleo no és només un gestor de residus. El grup, amb seu a Espanya, s'ha erigit en líder europeu en circularitat tèxtil gràcies a un model integral que combina innovació tecnològica, viabilitat econòmica i un profund compromís social. La seva divisió, Coleo Network, està especialitzada en la construcció d'una xarxa europea per a la gestió i valorització del residu tèxtil. La clau del seu èsit rau en una tecnologia pròpia que, integrada en processos industrials d'última generació, permet classificar, tractar i transformar els teixits descartats en matèria primera de qualitat: des de fibres reciclades fins a nous teixits i peces de vestir. Aquest tancament del cicle és el nucli del que s'anomena economia circular veritable.
Actualment, Coleo opera amb tres plantes a Espanya (a Galícia i Catalunya) i una a Tolosa de Llenguadoc (França). L'entrada de Fundació Repsol en el seu accionariat li proporcionarà el combustible necessari per a una ràpida expansió, amb la previsió d'obrir noves plantes de gestió i valorització a través del continent. Tan rellevant com la seva tecnologia és el seu model social. Per a Coleo, la integració laboral de col·lectius en risc d'exclusió forma part del seu ADN des dels seus inicis. A través de col·laboracions amb entitats socials, més del 50% de les plantilles de les seves plantes estan formades per persones d'aquests col·lectius, combinant així impacte ambiental i justícia social.
Tant Brufau com Puyuelo han volgut destacar el caràcter estratègic de l'operació. Per a Antoni Brufau, president de Repsol, aquesta inversió "suposa una clara aposta de la Fundació per la nova economia de triple impacte i el seu vincle amb la societat. Es tracta de desenvolupar un negoci en ple creixement i amb un enorme potencial econòmic, social i ambiental en un àmbit estratègic com és el reciclatge tèxtil". David Puyuelo, CEO de Coleo, ha remarcat el valor qualitatiu del nou soci: "Comptar amb Fundació Repsol com a soci representa per a Coleo un suport clau per a desenvolupar la nostra visió d'una circularitat europea tèxtil basada en un equilibri entre industrialització, desenvolupament tecnològic i impacte social. És l'impuls definitiu per escalar un model que ja hem provat amb èxit".
L'aposta per Coleo Network s'insereix dins de l'estratègia de Fundació Repsol de ser un agent pioner en el suport directe a empreses que lideren la transició energètica sostenible i inclusiva. A través de la seva participada Repsol Impacte Social, la fundació actua com a vehicle d'inversió en companyies amb un triple impacte positiu: en la societat, en el medi ambient i en el teixit empresarial. La seva estratègia es desplega en quatre eixos: reducció i compensació d'emissions, economia circular, eficiència energètica i mobilitat sostenible. En definitiva, l'aliança entre Fundació Repsol i Coleo Network simbolitza un canvi de paradigma. És la confirmació que el futur de la indústria passa per la col·laboració, la innovació i un compromís indissoluble entre la rendibilitat econòmica i la salut del planeta i de les seves persones. El camí cap a una Europa circular en el sector tèxtil acaba de guanyar dos aliats de pes.