La direcció de Ficosa planteja reduir l’expedient de regulació d’ocupació (ERO) dels 172 treballadors anunciats a finals d’abril a un màxim de 113, però no ha convençut el comitè d’empresa, liderat per la CGT, que ho considera “insuficient” i amenaça amb una vaga. Precisament, han informat que aquest dijous a la nit es reuniran en assemblea per decidir si aturen la producció a partir d’aquest mateix divendres.

En la sisena reunió de negociació, la direcció ha proposat rebaixar els 172 acomiadaments inicials –equivalents al 21,5% de la plantilla de 800 empleats– a 113 en la planta de producció de Viladecavalls (Vallès Occidental). Però acompanya aquesta mesura amb un altre expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) de 18 mesos que afectaria 38 persones de l’àrea d’enginyeria.

En declaracions recollides per Efe, fonts de la CGT apunten que “es tracta d’una plantilla amb la mitjana d’edat alta i les compensacions són molt insuficients per garantir un futur digne". La direcció ha ofert una compensació econòmica de 18 dies per any treballat que s'abonarien en 15 mensualitats.

A finals d’abril, en un comunicat, la direcció va justificar l’expedient en la necessitat "d’adaptar l’estructura organitzativa i productiva al nivell actual d'activitat". "Es tracta d'una decisió difícil, que respon als canvis en la demanda dels clients i en els volums de producció dels projectes desenvolupats a la planta de Viladecavalls, en un context especialment exigent per al conjunt del sector global de l'automoció".

La planta de Viladecavalls està dedicada sobretot als sistemes d'ajuda a la conducció (ADAS) com ara càmeres, sensors i dispositius de seguretat per a vehicles. A finals de l'any passat, aquesta companyia –mitjançant el vehicle Ficosa Inversió– va signar un acord amb Indra per col·laborar en l'àmbit dels programes i necessitats de la indústria de defensa. En un comunicat conjunt, van destacar la importància d'aprofitar al màxim les capacitats tecnològiques de la indústria estatal per millorar els continguts tecnològics i les capacitats de les plataformes i sistemes de defensa. 

La família Pujol recupera la propietat

Aquest any, la família Pujol ha recuperat el control del capital de Ficosa, 75 anys després de la fundació de la companyia. Aquesta família, que sempre ha continuat vinculada a la companyia, va acordar la compra del 69% del capital que estava en mans del grup japonès Panasonic. L'operació la va liderar Xavier Pujol, conseller delegat. Ficosa es va fundar el 1949 en un petit taller de Barcelona.

Des de juliol de 2025, Xavier Pujol presideix l'Associació Espanyola de Proveïdors d'Automoció (Sernauto), patronal de les empreses distribuïdores d'aquest sector. Va substituir en el càrrec Francisco J. Riberas, de Gestamp, que havia exercit aquesta responsabilitat des de 2021.