Ferrovial està davant de la que segurament serà la junta d'accionistes més important en el seu mes de 70 anys d'història. El passat 28 de febrer, la companyia presidida per Rafael del Pino va sorprendre el mercat informant del pla de traslladar la seva seu social d'Espanya fins als Països Baixos. Ferrovial va al·legar que la 'mudança' es donaria a partir de la fusió de la companyia amb la filial neerlandesa, Ferrovial International, que és titular de més del 86% dels actius de la companyia. D'aquesta forma, traslladaria el domicili social al país neerlandès, incorporant-se a la Borsa d'Amsterdam, el que al seu torn aproparia a Ferrovial al seu objectiu final: debutar al mercat de valors dels Estats Units.

La constructora ha explicat que les metes que persegueix són estrictament econòmiques, malgrat que, en les últimes hores, el Govern d'Espanya ha incidit en els possibles beneficis fiscals que aquesta 'mudança' implica. Malgrat que l'empresa liderada per Ignacio Madridejos ha explicat en diverses ocasions que no existeix cap motivació relacionada amb l'estalvi fiscal, l'Executiu estatal ho creu així, al·legant que seria Hisenda la que tindria l'última paraula a l'hora de determinar si existeix un motiu "lògic" pel qual traslladar-se als Països Baixos o, al contrari, sí que existeix una predisposició de l'empresa a gaudir de beneficis fiscals.

Ferrovial-Govern d'Espanya, una relació tensa

Sigui com fos, l'operació que Ferrovial pretén dur a terme, i que es decideix en la junta d'aquest dijous, ha creat malestar en el Govern d'Espanya. Des que el president de la firma espanyola va fer pública les ambicions de la companyia, Ferrovial no ha deixat de rebre crítiques per part dels membres de l'Executiu estatal. Encara que també ha gaudit del suport d'altres personalitats, com Alberto Núñez Feijóo, secretari general del PP, o Antonio Garamendi, president de la CEOE, la constructora s'ha vist sotrac per una infinitat de crítiques relacionades amb la falta d'afecció a Espanya i a l'escàs patriotisme de l'empresa.

Nadia Calviño, vicepresidenta primera del Govern d'Espanya i ministra d'Assumptes Econòmics, va ser una de les primeres a titllar la decisió de Ferrovial com a "errònia". Per a la titular d'Economia, l'operació que pretén dur a terme la constructora reflecteix la "falta de compromís" amb Espanya. A més d'això, Calviño va apuntar que Ferrovial "li deu tot" al país ibèric, ja que aquest ha apostat per l'empresa a través de la concessió de diferents projectes públics.

María Jesús Montero, ministra d'Hisenda, es va manifestar respecte a aquest cas lamentant la sortida de la companyia, però recordant que Espanya viu un moment d'apogeu en el referit a la inversió estrangera. A més d'això, la ministra va afirmar haver contactat per telèfon amb Rafael del Pino, al qual li va transmetre el seu lament per la decisió que l'empresa havia pres, però també li va recordar que podria haver tingut en compte "l'esforç inversor que Espanya havia fet" a l'hora de prendre la decisió.

Pedro Sánchez va carregar contra Rafael Del Pi

Com ambdues ministres, el president del Govern estatal, Pedro Sánchez, va carregar contra Rafael del Pino, expressant que "a Espanya hi ha exemples extraordinàriament positius de grans empresaris compromesos amb el país. No és el cas del senyor Del Pi". A més d'això, el cap de l'Executiu va expressar que analitzarien a fons la decisió "per comprovar si compleix la legalitat", una cosa que, havent passat mes i mig, sembla que queda clara.

Sigui com fos, pràcticament tots els membres del Govern d'Espanya van criticar la decisió de Ferrovial, una reacció que, de cara a Antonio Garamendi, president de la patronal d'empreses espanyoles, va ser "increïble, absurda i perillosa". El màxim mandatari de la CEOE ha estat una de les cares reconegudes de l'espectre empresarial espanyol que ha defensat la decisió de Ferrovial.

De fet, Garamendi va demanar durant la jornada d'ahir respecte per a la companyia, defensant la llibertat de decisió de l'empresa. El president de la patronal va explicar que Ferrovial havia traslladat al Govern els motius de la seva 'mudança' "no una, sinó diverses vegades". A més d'això, per a Antonio Garamendi, la decisió de la constructora ve precedida del qual "les normes a Espanya no creguin seguretat jurídica", una opinió que va filada amb la mostrada per ell mateix a començaments de març, quan va expressar que el mercat dels Estats Units "és el mercat del futur perquè els fa més confiança a les companyies".

El Govern espanyol esgota les seves bales, Ferrovial manté la mateixa idea

Els dies previs a la junta d'accionistes d'aquest dijous han estat candents. D'una banda, el Govern d'Espanya ha tractat de 'retenir' a l'empresa transmetent-la que poden cotitzar al mercat dels Estats Units mantenint-se en Espanya. El secretari d'Estat d'Economia, Gonzalo García Andrés, va enviar una carta a l'empresa amb seu a Madrid el passat 10 d'abril, demanant a Ferrovial que informi els seus accionistes que poden aconseguir l'objectiu que persegueixen romanent a Espanya. Aquesta petició va ser ratificada per la Borsa i Mercats Espanyols (BME) i per la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) que van certificar que no existeix cap motiu pel qual Ferrovial no pugui mantenir una cotització dual mantenint la seva seu al país ibèric. Aquest aclariment va ser obviat per Ferrovial, que va manifestar que continuava amb el seu trasllat, el qual depèn de la decisió que prenguin els accionistes en la junta d'aquest dijous.

Per a la constructora, el fet que no existeixin precedents d'altres companyies que hagin saltat a Wall Street des d'Espanya és un condiment important, afegint que el camí és més pla si es traslladen als Països Baixos, a més que, des de la Borsa d'Amsterdam, sí que hi ha casos d'empreses que han debutat al mercat de valors dels EUA.

D'altra banda, en la missiva emesa pel número dos del ministeri d'Economia, el secretari qüestiona la motivació econòmica al·legada per Ferrovial. Un dia després, el Govern va remarcar que Hisenda seria la que determinaria si existeix algun avantatge fiscal pel trasllat als Països Baixos de l'empresa. El Govern espanyol va destacar que la 'mudança' ha de tenir una "lògica empresarial, i no perseguir l'estalvi tributari", al que Ferrovial va respondre al·legant l'existència de "raons econòmiques sobrades" per les que traslladar la seva seu social. Fernando Polo, portaveu de la constructora, va detallar motius, com augmentar la capitalització, elevar la liquiditat, tenir més visibilitat... i d'altres tantes "raons evidents" que expliquen la decisió de l'empresa.

Norges Bank canvia d'opinió i l'IBEX 35 'compra' el trasllat

Entremig d'això, el fons sobirà de Noruega, que té l'1,50% del capital de Ferrovial, va oficialitzar a través de la seva pàgina web dimarts passat el seu rebuig de l'operació de trasllat de seu de la constructora. Malgrat això, 24 hores més tard, el fons va declinar aquesta afirmació, optant per donar suport a la decisió de Rafael del Pino. El canvi de postura del fons del qual és propietari el Banc Nacional de Noruega es correspon al positivisme que el mercat ha mostrat al possible trasllat de Ferrovial. La constructora creix en l'IBEX 35 més d'un 3% des que va oficialitzar la 'mudança' d'Espanya fins als Països Baixos, la qual cosa pot ser un símptoma que els inversors acullen aquesta operació.

Com fos, la sortida de Ferrovial, la qual decideixen aquest dijous els accionistes, ha passat a ser un debat públic en el qual uns i d'altres han manifestat el seu suport o la seva crítica a l'empresa liderada per Ignacio Madridejos. Ferrovial encara una junta històrica sota la lupa del Govern d'Espanya i amb el debat públic roent.