Facua ha denunciat Iberia davant de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) per suposats enganys als passatgers afectats per overbooking –venda de més bitllets que seients té l'avió–, als quals ofereix la meitat de la compensació econòmica a què tenen dret com estableix la legislació europea.

Als passatgers que es queden a terra malgrat haver comprat un bitllet, precisament per culpa de l'overbooking, Iberia els ofereix una "compensació econòmica que no té res a veure amb el que estableix el reglament europeu que regula els drets dels passatgers" perquè, en comptes dels 400 euros previstos per a vols de més de 1.500 quilòmetres de distància, només els en concedeix 200, si més no inicialment.

Facua informa que ha tingut accés a un document lliurat per Iberia a les víctimes d'overbooking en el qual els indica que tenen dret a la meitat dels diners que marca la legislació comunitària. Així, en un vol Madrid-Tenerife, en què per superar els 1.500 quilòmetres caldria abonar 400 euros per cancel·lació, retards de més de tres hores en arribar a la destinació o denegació d'embarcament per overbooking, l'aerolínia indica que abonarà 200 euros en efectiu o 240 euros en bons canviables per bitllets a les seves oficines.

Davant d'aquesta situació, Facua ha demanat a l'AESA, que depèn del Ministeri de Transports, que obri expedient sancionador a Iberia per infracció aeronàutica, per entendre que no es tracta d'un cas aïllat sinó d'un sistema d'atenció als casos d'overbooking que "vulnera clarament les obligacions establertes" als reglaments europeus.

Recalquen que la companyia aèria lliura un document tipus als passatgers afectats en el qual s'indica una compensació per un import inferior al que marca la normativa. Segons Facua, aquesta situació "posa de manifest que la irregularitat és una conducta habitual". Per això, l'associació de consumidors adverteix que ha de tractar-se com a infracció del reglament i, per tant, obrir-se expedient sancionador a la companyia.

Un dels passatgers afectats per overbooking en el vol de qual Facua ha obtingut el document amb el suposat "engany" d'Iberia va presentar una reclamació. A aquest passatger, l'aerolínia li va ingressar els 400 euros que li corresponien per la denegació d'embarcament, en lloc dels 200 que li va oferir inicialment.

D'altra banda, més de 300 Tripulants de Cabina de Passatgers (TCP) de Iberia van presentar al maig una demanda contra l'empresa perquè suposadament no els va garantir cobrar el Salari Mínim Interprofessional (SMI) cada mes. Segons van declarar fonts dels demandants, existeix un "tracte diferent" a hostesses i assistents de vol amb menys antiguitat, que no arriben al SMI quan no fan prou hores o quan estan de baixa o de vacances. En aquests casos, l'empresa abans els compensava el març de l'any següent el que els faltava per arribar al SMI anual i, des de fa uns mesos, els compensa avançant les variables de mesos posteriors. O sigui, els obliga a un "autoavançament".