La indústria química Ercros, immersa en l'opa llançada pel grup portuguès Bondalti per obtenir el control de la companyia, ha registrat unes pèrdues de 54 milions d'euros al tancament de 2025. El grup ha informat aquest divendres que el negoci s'ha vist afectat -com el conjunt del sector a Europa- per una demanda persistentment feble, uns costos energètics elevats i una intensa competència procedent de països extracomunitaris.

A més, atribueix part de l'impacte negatiu a la guerra aranzelària iniciada per EE.UU. que ha augmentat la presència de producte asiàtic a Europa, "dificultant encara més la recuperació de l'activitat econòmica europea", informa en un comunicat.

L'ebitda ajustat del 2025 va ser de 7,80 milions d'euros, amb una reducció del 72,8%, enfront dels 28,63 milions del 2024. 

Les vendes van ascendir a 603,36 milions d'euros enfront dels 643,43 milions assolits el 2024, és a dir, hi va haver una disminució de 40,07 milions, equivalent a una caiguda del 6,2%. Dels 40,07 milions d'euros en què van disminuir les vendes, la caiguda del preu mitjà per tona explica 21,94 milions (un 54,8%) i el menor volum de tones venudes explica 18,77 milions (un 46,8%).

Menys deute 

En positiu, el grup destaca que malgrat les pèrdues, Ercros ha reduït el seu deute financer net en 8,6 milions d'euros el 2025 i manté una sòlida situació financera, amb 99 milions d'euros de liquiditat. Ercros va començar el 2025 amb 133,58 milions d'euros de deute financer net. Al llarg del 2025, el deute va disminuir en 20,04 milions, pel FCL positiu generat en aquest període.

Per negocis

El 2025, en comparació amb el 2024, les vendes de la divisió de derivats del clor es van reduir un 4,9%, a causa de la caiguda del preu mitjà de venda d'un 4,5%, a la qual es va sumar la caiguda del volum comercialitzat del 0,3%. D'altra banda, hi va haver un fort augment dels costos energètics. Fruit de tot això, l'ebitda de la divisió es va reduir fins als 7,21 milions d'euros situant la ràtio ebitda/vendes en el 2,0%.

En la divisió de química intermèdia, les vendes van caure un 9,6% el 2025 comparat amb el 2024, a causa de la reducció del volum comercialitzat en un 9,7%, i al fet que el preu mitjà dels productes de la divisió es va mantenir similar. Aquest fet, unit a l'augment dels preus energètics i dels aprovisionaments, va fer que l'ebitda de la divisió disminuís 14,57 milions d'euros fins a situar-se en 0,4 milions, situant la ràtio ebitda/vendes en el 0,2%, enfront del 7,7% assolit el 2024.

La divisió de farmàcia va experimentar una disminució de les seves vendes del 3,6%, a causa d'una disminució del volum de productes venuts (7,7%), malgrat l'increment dels preus de venda del 4,5%. Els costos operatius, per la seva banda, van augmentar, cosa que va fer que l'ebitda es reduís fins als 0,2 milions.

Rebuig a l'opa i avís a la banca

En la seva comunicació, aquest divendres, Ercros insisteix en el rebuig manifest a l'opa de Bondalti. Assegura que, de tenir èxit, donaria lloc a un canvi de control d'Ercros. En aquesta situació, determinades línies de finançament, amb un saldo disposat a 31 de desembre de 2025 de 172 milions d'euros, contemplen el venciment anticipat en cas de canvi de control.

Ercros ha sol·licitat a aquestes entitats l'exempció de l'amortització obligada per canvi de control en el supòsit que Bondalti adquireixi el control d'Ercros, no havent estat aprovat per les entitats financeres. Bondalti en el seu fullet no preveu una solució expressa a aquesta situació que provocaria la seva opa de tenir èxit, si bé manifesta la seva voluntat de resoldre aquesta situació amb finançament transitori. Bondalti preveu així mateix integrar Ercros en el seu negoci químic i revisar el pla estratègic, que podria veure's significativament alterat.