El CEO de la multinacional catalana líder en piscines Fluidra, Eloi Planes, ha sigut molt contundent aquest dijous en la defensa de l'estratègia per evitar els impactes dels aranzels en les empreses. "Amb els aranzels, el pagament de taxes per carboni i altres barreres, la tendència és fabricar a prop dels mercats", ha dit en la seva participació en una taula rodona sobre internacionalització a la Jornada dels Economistes, amb ON ECONOMIA com a media partner. En el seu cas, amb un mercat del 50% de les vendes als Estats Units i una facturació de 2.000 milions d'euros l'any 2024, han evitat impacte repercutint pujades als preus i beneficiant-se d'acords amb Mèxic per exportar des de les seves fàbriques d'allà. 

Planes ha explicat que, per ell, la internacionalització de l'empresa és quelcom natural, que ha viscut des de petit quan el seu pare va començar, ja durant el franquisme, a obrir filials a França i Alemanya. "Per necessitat, mires cap a on pots créixer i t'internacionalitzes", ha explicat. 

El directiu ha reconegut que, si escau, quan la internacionalització es dona de manera inorgànica, és a dir, amb la compra d'empreses, "és perquè anem tard al mercat"."El creixement orgànic és lent i requereix molta inversió i la compra d'altres empreses ens accelera l'arribada al país", ha aclarit. 

"Hi anem a vendre, però mirem com ens podem instal·lar en aquell país i ser un actor important. Marca molt l'equip que poses en marxa per desenvolupar el mercat internacional. Nosaltres estem a més de 40 països i tenim molt poca gent expatriada, treballem amb gent del país", ha afegit Planes, que ha aclarit que la companyia "té una sistemàtica estructurada per a l'inorgànic", amb dues o tres adquisicions. "Hi ha mercats on només es pot entrar amb grans operacions. I com a bons catalans, dubtàvem i ens feia por. Però després ens vam embalar. Vam fer unes 40 o 45 compres, però en general surten pitjor del que preveus", ha reconegut, "però és una molt bona eina per accelerar". 

La taula ha estat moderada per Salvador Alemany, president de Saba, qui ha destacat que "el multilateralisme s'ha acabat, ara és la llei del més fort", amb "el sotrac que ha provocat Donald Trump amb els aranzels". 

Hi ha participat també el director general corporatiu de Ficosa, Josep Maria Serra, fabricant catalana de components d'automòbil que va facturar 1.400 milions l'any 2024 amb un elevat nivell d'internacionalització. Ha explicat que la seva fórmula va arrencar perquè "aconseguíem un client amb una automobilística que obria a Mèxic i anàvem allà a fabricar". Va ser el primer país fora d'Europa on van aterrar, l'any 1997. 

S'han trobat, com a "multinacional de butxaca", com l'ha definit ell mateix, amb diverses dificultats, com la d'haver de competir "amb empreses que facturen 40 o 50.000 milions"- "En indústria, la mida importa perquè has d'invertir en innovació. I si això no ho pots repercutir en una base de producte molt àmplia arreu del món, tens un problema quan calculis els costos contra les vendes d'un actor més gran", ha dit. 

Ara, es troben amb la rivalitat dels competidors xinesos. "No es pot competir amb ells. El cost de producció és molt menor i la tecnologia és igual o superior. Així que estem estudiant com cooperar amb ells, què els podem oferir per treballar conjuntament", ha dit Serra. Per internacionalitzar-se, ha dit, "s'ha d'entendre al mercat on vas, traspassar els valors i portar cap allà a equips locals". 

El directiu ha explicat que l'any 2000, quan el seu model era bàsicament analògic, van començar a invertir en productes electrònics i digitals. "Ens deien que perquè ho fèiem si no ens generaria retorn immediat, però miràvem a llarg termini i ens vam avançar", ha explicat. "Ara les grans companyies europees han hagut d'invertir i s'han trobat que el mercat del cotxe elèctric no està tirant", ha dit, "i això és un impacte espectacular per a la indústria perquè no pots amortitzar les inversions que has fet" 

La directora de la Cambra de Comerç d'Espanya, Imma Riera, ha defensat que "la marca de l'empresa catalana i espanyola és bona per anar pel món". "I aquí tenim dos exemples", ha dit, referint-se a Ficosa i Fluidra.