Les grans companyies elèctriques, agrupades en Aelēc, han insistit aquest dilluns que Red Eléctrica no està sent capaç d'aplicar un control de tensió a la xarxa suficient per garantir el subministrament i evitar que es repeteixi una apagada com la del passat 28 d'abril.

De fet, la patronal -en què participen Iberdrola, Endesa i EDP, entre d'altres- adverteix que el sistema elèctric espanyol travessa una situació crítica en matèria de control de tensió, que ha deixat de ser un fenomen puntual per convertir-se en "un problema estructural", motiu pel qual reclama mesures urgents, inversions en infraestructura i una normativa "coherent" amb els estàndards europeus.

“El sistema opera amb marges de seguretat mínims. Mentre que Europa estableix un llindar de 420 kV de tensió, a Espanya es considera normal fins a 435 kV, cosa que redueix el marge operatiu a només 5 kV, un rang tan petit que és gairebé similar a l'error de mesura”, ha resumit la directora de regulació d'Aelēc, Marta Castro, en una roda de premsa.

Aquesta situació, segons Aelēc, posa en risc l'estabilitat de la xarxa i, de fet, va ser determinant en l'apagada peninsular inèdita del 28 d'abril, quan es va produir "una fallada generalitzada en el control de tensió" per "no tenir suficient capacitat acoblada" al sistema.

«Òbviament, el sistema es va quedar sense prou recursos per poder controlar la tensió», ha resumit Castro per defensar que la generació convencional programada era insuficient per proporcionar capacitat addicional de control de tensió. A això s'hi va sumar que la generació renovable —les variacions ràpides de producció eòlica i solar de la qual «van afectar directament la tensió»— no podia participar de manera activa en el control per «limitacions regulatòries», motiu pel qual Castro ha insistit a reclamar a Red Eléctrica que se'ls permeti participar «com més aviat millor».

Incidents recents

Després de l'apagada d'abril, també s'han registrat variacions brusques de tensió durant tres dies de setembre, coincidint amb pics de generació fotovoltaica. Aelēc sosté que aquestes variacions es deuen a l'obligació de les renovables d'operar amb factor de potència constant, cosa que impedeix una regulació dinàmica de la tensió.

"No estem davant d'un escenari d'un problema d'un tall de subministrament com el que va passar el 28 d'abril", ha volgut aclarir Castro, que ha explicat que cada vegada se sap millor "on són els problemes", així com les solucions, perquè altres països de la Unió Europea "ja les apliquen".

Sobre això, insisteix a reclamar a Red Eléctrica accés a les dades de l'estimador d'estat del 28 d'abril, perquè "la comunitat científica i els experts puguin analitzar amb més precisió" les causes de l'error.

Aelēc assenyala que el sistema espanyol opera sota un model normatiu "obsolet" vigent des de fa "més de dues dècades", alhora que no es compleix amb les inversions planificades en infraestructures, cosa que hauria ajudat a contenir un problema —el del control de la tensió— que l'operador ja va detectar fa més de deu anys.

Segons ell, les solucions passen per implementar el control dinàmic de la tensió de la xarxa, que permetria gestionar consignes en temps real i millorar el control del sistema sense necessitat de grans inversions. “És una cosa àgil, immediata i que moltes plantes ja podrien fer amb una simple actualització de programari”, ha dit Castro, tot i que no ha pogut quantificar el pes d'aquestes en el conjunt del sistema.