eDreams ha experimentat una caiguda del 41,27% a borsa, fet que ha deixat la seva cotització en els 3,90 euros per acció. Aquest episodi de venda en massa, que s'emmarca en una setmana catastròfica amb pèrdues del 46,8%, té el seu origen en un canvi radical en la narrativa de creixement que la companyia havia venut als inversors. El punt d'inflexió ha estat la comunicació a la CNMV d'una rebaixa de 60 milions en la previsió del resultat brut d'explotació en efectiu per a l'any fiscal 2026, fixant-lo ara en 150 milions d'euros, un 14% menys que l'exercici anterior.
Aquesta decisió no és un simple ajust tècnic; és un canvi de paradigma que ha fet saltar pels aires les expectatives del mercat. La companyia atribueix aquesta revisió a la baixa a dos factors clau, que actuen com a símptomes d'una transformació més profunda. D'una banda, la transició cap a subscripcions mensuals i trimestrals per al seu producte estrella, eDreams Prime, ha provocat un canvi temporal de 52 milions en els ingressos diferits. Aquest canvi, tot i que pot enfortir la fidelització a llarg termini, penalitza els resultats immediats i altera la visibilitat dels fluxos d'ingressos, un element crucial per a la valoració borsària.
D'altra banda, la dependència estratègica de Ryanair continua essent un punt feble. El "nivell d'accés conservador" a les tarifes de l'aerolínia de baix cost més gran d'Europa apunta a una vulnerabilitat estructural. La relació, de vegades tensa, amb proveïdors clau com Ryanair demostra com els canvis en els acords comercials poden impactar directament i de forma severa en la previsió de resultats.
La visió que ha presentat la direcció és, sense dubte, a llarg termini i ha decebut els que esperaven una recuperació ràpida. El comunicat estableix que l'Ebitda en efectiu no recuperarà el terreny perdut fins d'aquí a cinc trimestres, és a dir, no abans de l'últim trimestre del 2027. Les projeccions tracen un camí descendent: d'aquells 155 milions d'euros previstos per al 2026, es passarà a uns 115 milions el 2027. No és fins al 2030 quan la companyia espera assolir un Ebitda en efectiu de 270 milions, una xifra que ara mateix sembla molt llunyana.
Aquesta nova estratègia es basa en l'expansió agressiva de Prime i la diversificació com a imperatiu. L'objectiu és superar els 13 milions de subscriptors per al 2030, des dels 7,7 milions actuals. La companyia reconeix la necessitat de reduir la seva dependència dels bitllets d'avió en els mercats tradicionals. El seu objectiu és que dos terços del seu volum de negoci provingui de productes no aeris i de vols fora dels cinc principals mercats europeus, enfront del 43 % actual. Dana Dunne, conseller delegat de l'empresa, ha intentat transmetre optimisme: "El nou full de ruta estratègic a llarg termini que presentem és un resultat directe d'aquest èxit. Està dissenyat per accelerar el nostre creixement, aprofitant les nostres fortaleses per escalar el nostre model a nous productes, mercats i un futur encara més sòlid".
La paradoxa dels resultats
En un contrast que genera dubtes, la companyia ha presentat simultàniament uns resultats del primer semestre del 2026 que podrien qualificar-se d'excepcionals. El benefici net ha estat de 31,5 milions d'euros, una xifra que multiplica per vint-i-quatre l'obtinguda el mateix període de l'any passat. Aquestes xifres posen de manifest la salut operativa actual del negoci, que es troba en un moment dolent, però que continua sent rendible. La salut del negoci es reflecteix en dades com uns ingressos totals de 343,8 milions d'euros, que representen un creixement del 5%. L'ebitda en efectiu va assolir 94 milions d'euros, un increment del 16%, mentre que l'ebitda ajustat es va duplicar fins als 98 milions. El programa eDreams Prime va assolir els 7,7 milions de membres, un 18 % més, i els ingressos relacionats amb Prime ja representen el 74 % del marge sobre ingressos en efectiu, nou punts percentuals més que fa un any.
La situació d'eDreams és un clar exemple de la dicotomia entre els resultats presents i les expectatives futures en els mercats financers. El mercat no està castigant el que la companyia és avui, sinó el que creu que serà en els pròxims anys: una empresa amb un camí de creixement més lent, més complex i més incert del que s'havia previst. La decisió de la companyia d'invertir més de 100 milions d'euros en la recompra d'accions durant els pròxims dos anys és una jugada estratègica per donar suport artificial al preu de les accions i mostrar confiança interna, però no aconsegueix ofegar el soroll dels inversors desencantats.