L'any passat van ser les hipoteques, aquest, el crèdit al consum. El negoci està en auge i la banca assoleix xifres rècord. CaixaBank, BBVA, Santander, Sabadell, Unicaja i Bankinter mostren en els seus últims comptes creixements que en alguns casos superen el 10%. El dinamisme d'aquesta activitat ha impulsat, a més, dues grans operacions corporatives: la possible venda de WiZink a Unicaja i el negoci de finançament al consum de Cetelem a Espanya i Portugal, pel qual s'han interessat CaixaBank i ING.
El BBVA ha augmentat un 8,7% la seva cartera de crèdit al consum a nivell de grup durant l'últim any, fins a assolir els 56.425 milions d'euros, amb avenços en totes les geografies en les quals opera. A Espanya, el crèdit al consum ha estat on més ha crescut, un 7,5%. Bankinter també manté un fort ritme de creixement. La seva cartera de consum va assolir els 6.000 milions d'euros a tancament de setembre, un 11% més. El banc ha protagonitzat, a més, un moviment corporatiu en aquest negoci en absorbir la seva filial Bankinter Consumer Finance. L'entitat va realitzar aquesta operació per impulsar la seva activitat de finançament al consum i mitjans de pagament, dos dels seus vectors de creixement.
El Sabadell ha crescut més, gairebé un 13%, i la seva cartera de crèdit al consum ja assoleix els 5.880 milions d'euros. CaixaBank, per la seva banda, tenia concedits 25.432 milions en crèdits al consum a Espanya i Portugal a tancament de setembre. La seva cartera ha augmentat en 2.195 milions durant l'últim any, un 9,8% més. I Unicaja va registrar un creixement interanual de l'11,9% en la seva cartera, fins als 3.565 milions d'euros, amb creixements en nova producció del 33,4% en el qual va d'any, per sobre fins i tot de la nova producció hipotecària, que va ser del 30%.
WiZink, en el radar d'Unicaja
El bon moment del negoci ha despertat l'interès d'Unicaja per WiZink. L'entitat va confirmar a l'abril que estava realitzant "anàlisis preliminars" sobre un possible acord amb el banc especialitzat en targetes i crèdit al consum, encara que des de llavors ha mantingut una posició prudent. L'operació ha centrat bona part de les preguntes dels analistes en les últimes presentacions de resultats, especialment pel seu encaix estratègic i per l'impacte que podria tenir en els nivells de capital d'Unicaja.
Els inversors han preguntat per què s'estaria valorant una operació que inclouria dipòsits, assegurances, finançament al consum i el negoci a Portugal, en lloc d'una adquisició més limitada. També han demanat aclariments sobre el possible preu, després que hagin transcendit xifres d'entre 100 i 200 milions d'euros, i sobre quant podria dependre la valoració final del volum d'actius dubtosos. La direcció d'Unicaja, però, ha evitat confirmar qualsevol acord i ha insistit que no hi ha cap decisió definitiva presa.
CaixaBank evita parlar de Cetelem
Una altra de les operacions que desperta interès en el sector és la possible adquisició del negoci de Cetelem a Espanya i Portugal. CaixaBank figura entre els interessats, en un procés en el qual també està participant ING. L'entitat catalana hauria contractat EY per realitzar una due diligence dels comptes del negoci, tot i que el seu conseller delegat va evitar pronunciar-se sobre aquesta possibilitat durant la presentació de resultats.
"No comentem mai operacions inorgàniques", va respondre Gonzalo Gortázar en ser preguntat per Cetelem. En una segona ocasió, va insistir que no volia parlar d'operacions concretes per evitar que les seves respostes poguessin interpretar-se com una confirmació. No obstant això, va deixar oberta la porta a estudiar oportunitats si tenen sentit estratègic i aporten valor al banc.
L'interès per Cetelem també pot entendre's pel pes que té el crèdit al consum en el negoci de CaixaBank i pel marge que encara té per guanyar quota en aquest segment. L'entitat compta amb una quota del 17,6%, inferior a la que manté en altres negocis, com dipòsits, crèdit, fons d'inversió, targetes, plans de pensions o assegurances, que se situen entre el 20-30%.
El Santander prefereix aliances
El Santander també considera el crèdit al consum un dels negocis estratègics del grup, tot i que el seu model passa en bona part per les aliances comercials. Preguntat per la possibilitat d'efectuar operacions de nínxol com les de WiZink i Cetelem, el banc va defensar la seva aposta pels acords amb grans companyies.
El grup va destacar les seves col·laboracions amb Amazon a Polònia i amb Apple, i també una plataforma europea que considera molt competitiva i que ja ha permès tancar acords amb prop de 15 socis en diferents mercats. "El finançament al consum i d'autos és una part clau a Europa i seguirem en això", va traslladar l'entitat.