Shein, la plataforma xinesa de moda barata i venda per internet, se l'acumulen les denúncies i acusacions. L'empresa asiàtica té processos oberts a mig món per pràctiques contra la competència, per abusos laborals i per accions contra els drets dels consumidors als Estats Units i Europa, però també al Japó i altres països. Aquesta matinada, s'ha conegut que els consumidors europeus s'han posat d'acord i han denunciat la plataforma de comerç electrònic xinesa Shein davant de la Comissió Europea (CE) per l'ús de pràctiques enganyoses i manipulatives. L'Associació Europea de Consumidors (BEUC) 26 organitzacions, entre les quals es troben les espanyoles Associació d'Usuaris Financers (Asufín) i la Federació de Consumidors i Usuaris (CECU) han denunciat a la plataforma de comerç electrònic davant de la Comissió Europea (CE) per l'ús de pràctiques enganyoses i manipulatives.
En un comunicat, Shein lamenta que BEUC hagi rebutjat totes les seves sol·licituds d'una reunió, cosa que els hagués permès explicar les seves operacions i discutir "obertament i transparentment" qualsevol inquietud que poguessin tenir. Shein assegura que ja està col·laborant "de manera constructiva amb les autoritats nacionals de protecció al consumidor i amb la Comissió Europea" per demostrar el seu compromís amb el compliment de les lleis i regulacions de la UE.
En concret, denuncien l'ús de "patrons foscos" que pressionen els consumidors i manipulen els seus desitjos, a més de representar un problema mediambiental per l'excessiu consum de moda ràpida i incrementar l'ús de peces de vestir elaborades de forma no homologada amb la normativa europea. Entre les propostes que les associacions de consumidors han presentat a la Comissió Europea, destaca que Shein deixi de fer servir opcions que fan sentir culpable al consumidor si no tanca la compra de forma immediata, així com el desplaçament infinit del cursor que impedeix revisar les comandes i estar atent a les condicions de compra.
També sol·liciten que Shein deixi d'interrompre constantment amb missatges innecessaris el procés de compra i exigeixen que demostri que les alertes que queden "poques existències" són reals.
Investigació oberta
Les associacions de consumidors europees se sumen d'aquesta manera a la mateixa Comissió Europea, que el febrer d'aquest any va obrir una investigació a Shein per determinar si ha incorregut en pràctiques deslleials i injustes contràries a la legislació comunitària. Però no és l'única. També acusa l'empresa de moda xinesa de fer falsos descomptes.: la Xarxa de Cooperació en matèria de Protecció dels Consumidors (CPC), sota la coordinació de la Comissió Europea, ha acusat aquesta empresa de vulnerar els drets dels compradors amb pràctiques abusives, com a descomptes 'fake', informació enganyosa o l'ocultació de les dades de contacte.
La investigació l'ha pilotat la CPC, a través de les autoritats nacionals de Bèlgica, els Països Baixos, França i Irlanda, i ha comunicat les seves conclusions preliminars ja a Shein, que té un mes per respondre i oferir compromisos per adequar les seves pràctiques a la legislació europea, segons informa la Comissió Europea en un comunicat.
Competència
Des de principis de l'any passat, Shein s'enfronta al Japó i els Estats Units amb problemes legals per denúncies dels seus competidors, però també al seu país, Xina, el govern l'està investigant.
Però no només té processos oberts per pràctiques contràries a la competència i tàctiques que podrien "vulnerar els drets dels consumidors" a una informació veraç. També s'acusa l'empresa de maltractament als seus treballadors. L'ONG suïssa Public Eye ha denunciat en una investigació, que en algunes fàbriques de moda de Shein a la Xina els operaris fan jornades de 14 hores, de 08.00 a 22.00 hores.