La Comissió de Drets Socials i Consum del Congrés dels Diputats ha aprovat aquest dimecres una reforma legislativa que suposarà un canvi de paradigma en la lluita contra les molestes trucades comercials no sol·licitades, conegudes popularment com a spam telefònic. L'esmena transaccional, pactada per Sumar, Podem i ERC, s'integra en la Llei de Serveis d'Atenció a la Clientela i estableix per primera vegada l'obligació legal per als operadors de telecomunicacions de desenvolupar i implementar mecanismes tècnics avançats per al bloqueig proactiu d'aquestes comunicacions.
La nova normativa, que ara passa al Ple del Congrés per a la seva aprovació definitiva, representa l'acte final d'un llarg procés legislatiu destinat a aturar una de les molèsties més esteses entre la ciutadania espanyola. Segons dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), només durant el 2023 es van presentar més de 150.000 reclamacions relacionades amb pràctiques comercials agressives per telèfon, una xifra que reflecteix la magnitud del problema.
El nucli de la reforma resideix en la implementació d'un sistema de codis alfanumèrics que servirà com a segell d'identificació per a les comunicacions comercials legítimes. Aquests codis, assignats i regulats per la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals, actuaran com un requisit obligatori per a qualsevol empresa que vulgui realitzar trucades de caràcter comercial. Els operadors telefònics, tant els que originin com els que rebin la trucada, quedaran obligats per llei a:
- Bloquejar de manera proactiva les comunicacions vocals que procedeixin de números de tarifes especials o intel·ligents atribuïts a serveis diferents dels comercials.
- Actuar a petició de l'autoritat competent quan existeixin indicis raonables que un número és utilitzat per a realitzar trucades comercials sense el codi numèric específic o sense complir la Llei General de Telecomunicacions.
- Desenvolupar sistemes tècnics sofisticats capaços d'identificar "objectivament i raonablement" les trucades comercials, amb una autorització prèvia i motivada de la Secretaria d'Estat.
Un canvi en la responsabilitat de l'operador
Fins ara, el ciutadà era qui havia de sol·licitar la inclusió al "Registre de Publicitat No Desitjada" o utilitzar aplicacions de tercers per a bloquejar sospitosos. La nova llei inverteix completament aquest paradigma, traslladant la responsabilitat als proveïdors de serveis. Un cop autoritzats els sistemes tècnics, els operadors podran procedir al bloqueig de la transmissió del tràfic irregular identificat sense necessitat d'una nova autorització individual per a cada cas.
No obstant això, aquesta mesura vindrà acompanyada d'un estricte deure de transparència: els operadors hauran de notificar qualsevol actuació de bloqueig a la Secretaria d'Estat en un termini màxim de dos dies hàbils, aportant tota la informació que justifiqui la mesura adoptada i, si escau, als operadors o proveïdors afectats.
Fonts del Ministeri de Drets Socials i Consum han explicat que, si bé ja existia una base legislativa per a impedir aquestes trucades, una ordre del Ministeri de Transformació Digital va obrir un buit legal significatiu. Aquesta ordre establia que les trucades comercials es podien realitzar des de números especialment atribuïts per a aquest fi, però també des d'una numeració geogràfica convencional o des dels prefixos 800 i 900.
Els grups promotors de l'esmena han celebrat l'aprovació com "un èxit històric per a la sobirania digital dels ciutadans". Des d'ERC han emfatitzat que es tracta d'"acabar amb la impunitat de les telefòniques i les empreses que es beneficien d'aquesta pràctica abusiva". Per la seva banda, fonts de Sumar han qualificat la mesura com "un pas decisiu cap a la recuperació de la privadesa i la tranquil·litat en els nostres domicilis".
S'espera que la llei sigui aprovada definitivament al ple del Congrés abans de final de mes, amb un ampli suport parlamentari. La seva entrada en vigor, però, estarà subjecta al desenvolupament reglamentari i a la implementació efectiva dels sistemes tècnics pels operadors, un procés que les fonts consultades estimen que podria allargar-se entre sis i nou mesos. Aquesta reforma situa Espanya a l'avantguarda de la protecció dels consumidors en l'àmbit digital a Europa, establint un precedent que probablement serà estudiat i, possiblement, replicat en altres estats membres de la Unió Europea.