El comissari d’Indústria, Stéphane Séjourné, ha qüestionat el model de producció de cotxes amb components xinesos a Espanya, com el de la fàbrica Ebro/Chery a Barcelona, perquè no aporta “creixement” a la Unió Europea “en termes de producció”. En una trobada amb la premsa aquesta setmana a Estrasburg a la que va assistir l’ACN, el responsable de la política industrial a la Comissió Europea va advertir que “una fàbrica als afores de Barcelona en la que s’assembla un cotxe amb tots els components xinesos genera llocs de treball de baixa qualitat i no suposa cap valor afegit per a la indústria europea”. Per promoure la producció europea, el francès aposta per abandonar la guerra aranzelària i buscar acords de quotes amb Pequín.

“Hem de ser molt més intel·ligents en la relació amb la Xina”, sosté el francès.

La Unió Europea i la Xina tenen des de fa anys una disputa comercial per l’accés de les seves empreses als respectius mercats. L’últim episodi ha estat la imposició d’aranzels provisionals de fins al 62% al porc europeu com a represàlia pels gravàmens europeus als cotxes elèctrics xinesos.

“La solució no ha d'implicar mantenir els aranzels”, defensa Séjourné, que reclama un canvi d’estratègia, malgrat les pressions dels Estats Units a la UE perquè imposi aranzels a la Xina per forçar Rússia a aturar guerra a Ucraïna.

Un pacte amb quotes pels components?

El comissari francès veu problemàtica la producció en territori europeu amb la majoria dels components xinesos. Séjourné, del partit liberal del president Emmanuel Macron, qüestiona el que està passant a la indústria automobilística espanyola: “El model que veiem a Espanya sovint no és un bon model perquè no dona creixement a les nostres empreses en termes de producció”.

Per això, Séjourné proposa “revisar” els acords amb la Xina sobre la transferència de tecnologia, com per exemple sobre les bateries en el cas del sector automobilístic. També “obligacions de producció” amb un mínim del “60% de components europeus en els vehicles”. La idea és utilitzar la tecnologia xinesa com el gegant asiàtic va fer amb l’europea.

“Ho van fer amb França en les nuclears i ara són ells els qui exporten energia nuclear per tot el món”, recorda l’exministre d’exteriors francès, i afegeix: “No veig perquè no hauríem de fer nosaltres això també”.

El cas d'Ebro i Chery

L'any passat, l'empresa xinesa Chery va arribar a un acord amb l'empresa EV Motors -propietària d'Ebro i BTech- per fabricar cotxes a Catalunya, a l'antiga ubicació de Nissan a la Zona Franca. Chery és un dels principals fabricants d'automoció de la Xina, amb un volum de vendes superior als 2,6 milions d'unitats el 2024. Durant el viatge del president Salvador Illa a la Xina, la companyia va anunciar que obrirà a Cornellà de Llobregat un centre de recerca i desenvolupament.  

Actualment, la planta de la Zona Franca rep vehicles semiassemblats des de la Xina sobre la plataforma de Chery, i els acaba de muntar per després comercialitzar-los al mercat europeu. Bona part de la plantilla de la fàbrica són antics treballadors de Nissan.

Els cotxes que surten de la Zona Franca actualment són els models s700 d'Ebro i s800, i properament s'hi afegiran models de Chery. De fet, la previsió, és que en els propers mesos la planta pugui començar a fabricar directament des de Barcelona, augmentant també el nombre de components provinents del mercat local.