La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) vol reforçar la seva presència en xarxes socials per tenir un tracte més proper amb els inversors particulars, que cada vegada són més joves i digitals. L'entitat que presideix Rodrigo Buenaventura ja és present en plataformes com LinkedIn, YouTube o X (Twitter), però es planteja fins i tot obrir un canal a Tiktok i un perfil a Instagram per connectar amb una audiència més gran, ja que en aquestes eines hi ha 42 milions d'usuaris a Espanya donats d'alta, majoritàriament de menys de 35 anys, segons apunten diferents estudis.

El supervisor de la borsa espanyola s'ha proposat de "reforçar la seva presència digital" amb una nova estratègia de comunicació en xarxes socials aquest 2024 que té per objectiu "augmentar i millorar" el coneixement que hi ha en la societat sobre la mateixa CNMV i els serveis que ofereix als inversors, les entitats i la societat en general, segons explica en una licitació pública on busca una empresa externa que l'ajudi i assessori amb aquesta tasca.

La CNMV reconeix que les xarxes socials són la forma "més fàcil d'arribar a una gran quantitat d'inversors" i vol utilitzar-les per comunicar d'una manera "clara i senzilla" les funcions que realitza, els seus objectius i actuacions, així com els serveis que deixa. Preveu així arribar a noves audiències, principalment joves (on a més hi ha més desinformació) però no sol. L'estratègia de la CNMV és enfortir la relació amb dos públics objectius, els que tenen entre 20 i 35 anys, i els que es troben a la franja de 35 a 50 anys.

I és que, des de 2020, ha augmentat el nombre d'inversors particulars i a més, l'edat a què es comença a invertir en Espanya, ha baixat considerablement. De fet, un informe elaborat per la mateixa CNMV va posar en relleu recentment que en la pandèmia hi va haver fins a 9.000 inversors novells cada dia, que atrets per la forta caiguda de les borses, es van iniciar en la inversió. Quan abans de la Covid, el nombre de nous inversors que hi havia cada dia en l'IBEX 35 tot just assolia els 1.600.

Borsa, ETF, criptomonedes... es desencadena la febre inversora

La borsa no és l'únic que ha despertat interès entre els espanyols, també altres productes com els ETF, el deute públic, i per descomptat, el bitcoin. Però sovint hi ha molta desinformació a les xarxes socials sobre com s'inverteix o els beneficis que es poden obtenir, i és allà on vol actuar la CNMV, informant de manera veraç a les mateixes plataformes que utilitzen altres persones o entitats per desinformar o enganyar.

Un recent estudi de Fintonic posava en relleu que el nombre d'inversors en criptomonedes a Espanya s'ha multiplicat per 11 en només dos anys, en els quals també ha augmentat l'import invertit en les plataformes que gestionen aquest tipus d'actius.

Així mateix, un informe del broker XTB destaca que la inversió en ETF (fons cotitzats) s'està consolidant com una de les opcions d'inversió preferides a Espanya, de fet, el nombre d'inversors que s'ha decidit a col·locar els seus diners en aquest tipus de productes s'ha triplicat entre 2020 i 2022, fins a assolir la xifra del 15% del total. Així, el 2020 els inversors en aquest producte suposaven un 5%, el 2021 un 11% i el 2022 un 14%.

Així mateix, la CNMV va indicar al seu últim informe anual que el nombre de persones que han decidit invertir en la borsa espanyola va pujar el 2022 respecte a anys anteriors, per la qual cosa cada vegada hi ha més inversors minoristes. En concret, un 6,23% el 2022, per sobre del 6,06% de 2021.

Però aquesta tendència no només s'ha observat en renda variable, també en renda fixa. BME ha manifestat al seu informe anual de 2023 que l'any passat es va disparar el nombre de persones que, atretes per "les elevades rendibilitats" van invertir en deute públic, a tots els terminis, encara que principalment a curt i en Lletres del Tresor, el que ha fet que es registri un augment dels volums negociats al mercat.

Aquesta febre inversora ha fet que la mateixa CNMV vigili des de 2022 la publicitat que es fa a Twitter, Instagram i altres xarxes socials, on sovint es veuen anuncis sobre "com fer-se ric" amb criptomonedes. El supervisor ha elevat la vigilància en aquests dos anys i ara exigeix a totes les empreses que venen aquest producte a Espanya una determinada informació quan llancen alguna campanya massiva. Així, el mes de novembre passat ja va obrir el seu primer expedient sancionador per publicitat de criptoactius.

El president de la CNMV, Rodrigo Buenaventura, ja ha advertit en diverses ocasions d'un repunt històric de reclamacions per frau financer lligades a entitats no autoritzades. És a dir, empreses sense llicència que anuncien en xarxes socials ofertes d'inversió fraudulentes relacionades amb criptoactius, i que després es queden els diners dels inversors.

I és en aquest context, en el qual la CNMV encarregarà a una empresa externa que avaluï com és actualment la seva relació amb els inversors i potencials inversors en xarxes socials, per afinar una nova estratègia de comunicació, que passa fins i tot per ser present a nous canals i mitjans, com Tiktok o Instagram, que són precisament on més s'anuncien els estafadors.

El regulador provarà d'utilitzar aquestes plataformes per abordar temes tècnics i molt especialitzats, però amb un llenguatge "accessible, senzill i atractiu" que li permeti apropar-se a un públic no especialitzat en l'àmbit financer. I recorrerà a "vídeos, reels, stories, pòdcasts", o els elements que siguin necessaris.

La CNMV espera realitzar durant el temps que duri el contracte (un any), almenys 200 accions en xarxes socials i mitjans digitals, i que el 30% d'elles siguin en format audiovisual.