Aena està d'enhorabona. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha recolzat la pujada de taxes proposada per la gestora dels aeroports per al proper any 2026, que serà del 6,5% fins als 11,03 euros. Les taxes han estat congelades durant un any, precisament perquè la CNMC ho va decidir així. La decisió, de fet, va ser molt celebrada per les aerolínies, que aquest 2025 estan pagant el mateix per utilitzar les instal·lacions d'Aena que el 2024.

L'empresa semipública ha defensat en diverses ocasions que és necessari una pujada d'aquestes taxes que paguen les companyies aèries per operar als aeroports espanyols, perquè són "les més baixes de tot Europa". Però la CNMC, que és l'organisme que s'encarrega de supervisar i controlar anualment l'actualització d'aquestes tarifes, no va voler pujar-les el 2025, mantenint l'Ingrés Màxim per Passatger Ajustat (IMAAJ) en 10,35 euros per passatger.

Això canviarà el 2026. Aquest dijous, la CNMC ha publicat una resolució en la qual permet a Aena apujar les taxes que cobra a les línies aèries, l'IMAAJ de les quals serà d'11,03 euros, un 6,5% per sobre d'aquest any, o l oque és el mateix 0,68 centimos més. Ara, el consell d'administració de la companyia que presideix Maurici Lucena haurà d'aprovar les tarifes en una reunió que farà aquest mes de juliol.

Què són les tarifes aeroportuàries?

Les tarifes aeroportuàries són uns imports que Aena cobra a les aerolínies per utilitzar les seves terminals, pistes, passarel·les i els serveis de seguretat, i tenen impacte en el preu dels bitllets dels passatgers.

Les aerolínies solen rebutjar les pujades de tarifes aeroportuàries perquè consideren que danyen la connectivitat i la competitivitat d'Espanya i, amb això, el seu turisme i economia. De moment no s'han pronunciat, encara que és previsible que es manifesti aviat l'Associació de Línies Aèries i molt particularment, Ryanair, la més crítica amb les actuacions d'Aena.

Cal recordar que el conseller delegat de Ryanair, Eddie Wilson, ha criticat que les taxes que cobra Aena a les companyies aèries per operar als seus aeroports són "excessives" i també la falta d'efectivitat dels plans d'incentius de l'operador aeroportuari. Segons el seu parer, "són completament ineficaços per donar suport a la política del Govern espanyol de creixement dels aeroports regionals".

I en aquest context, Ryanair, que ha deixat de volar a Jerez (Cadis) i Valladolid. I a més ha reduït el tràfic a Vigo, Santiago, Saragossa, Astúries i Santander. En total, l'aerolínia low cost ha decidit eliminar 12 rutes i 800.000 seients de la seva programació de l'estiu d'aquest 2025.