La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha incoat un altre expedient sancionador per una infracció "molt greu" a Iberdrola, aquest per la seva nuclear, en el marc del zero elèctric del 28 d'abril de 2025. En concret, aquest nou expedient, contra Iberdrola España i Iberdrola Generación Nuclear, és per un possible incompliment de l'article 64.37 de la Ley del Sector Elèctric, que afecta la "reducció de producció o subministrament sense autorització/incompliment reiterat d'obligacions de disponibilitat".
D'aquesta manera, aquest nou expedient –amb data d'incoació del 23 d'abril als registres de l'organisme– seria el tercer dels qualificats d'infracció "molt greu" de la cascada que ha anat comunicant l'organisme presidit per Cani Fernández (imatge superior) en les últimes setmanes.
Divendres passat, la CNMC ja va anunciar la incoació de 35 expedients sancionadors per indicis d'infraccions en el marc de les seves investigacions sobre l'apagada del 28 d'abril de 2025, un d'ells "molt greu" a la societat Centrales Nucleares Almaraz-Trillo, de la qual són socis Iberdrola, Endesa i Naturgy.
Incoava aquest expedient a la societat per la mateixa possible infracció de l'article 64.37 de la Llei del Sector Elèctric, per una reducció de producció o subministrament sense autorització/incompliment reiterat d'obligacions de disponibilitat.
Aquests nous expedients, que s'unien a la vintena que va obrir la setmana anterior el regulador, eren dirigits majoritàriament a Iberdrola, amb un total de 18, mentre que se sumaven 12 més a Endesa, un altre per a ContourGlobal La Rioja, Engie Cartagena, TotalEnergies i per a l'Associació Nuclear Ascó-Vandellós II, tots ells qualificats de "greus".
El 17 d'abril, el regulador va iniciar aquest rosari d'expedients amb Red Eléctrica de España (REE) –amb qualificació "molt greu"– i a diverses instal·lacions de generació elèctrica (cicles combinats, renovables o nuclears) propietat de les principals elèctriques del país -Iberdrola, Endesa i Naturgy-, així com de Repsol o Bahía de Bizkaia Electricidad -per infraccions "greus"-.
En el cas de Red Eléctrica de España, el regulador va obrir l'expedient per un possible incompliment de les funcions k-, l-, r- i u- de l'article 30.2, amb perjudici per al sistema o subjectes, assenyalant la programació del mix d'aquell dia.
En aquestes funcions es recull l'obligació de l'operador elèctric de programar el funcionament de les instal·lacions de producció d'energia elèctrica d'acord amb el resultat de la cassació de les ofertes comunicades per l'operador del mercat.
De totes maneres, la CNMC va indicar la setmana passada que "les incoacions notificades inclouen també la investigació de pràctiques produïdes en dies o períodes diferents del 28 d'abril de 2025, però que constituirien igualment indicis de possibles infraccions sectorials detectats en el marc de la investigació de l'incident".
Tanmateix, el regulador va recordar que "els fets objecte d'aquests procediments no impliquen, per si mateixos, l'atribució de l'origen o causa de l'apagada a les empreses afectades, atès que l'incident va respondre a un origen multifactorial". Així mateix, la CNMC va afegir que la incoació d'aquests expedients no prejutja el resultat final de la investigació".
Els procediments tenen una durada màxima que varia entre els nou i els divuit mesos en funció de la gravetat de la infracció i que els interessats podran formular al·legacions i proposar la pràctica de proves. En el cas dels expedients considerats "molt greus" les multes poden ascendir fins als 60 milions d'euros, mentre que per als "greus" arribarien fins als 6 milions d'euros.
