La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha sancionat Telefónica. L'organisme regulador ha imposat a la companyia de telecomunicacions una sanció econòmica de 6 milions d'euros per incomplir compromisos adquirits i acceptats per l'operadora després de l'adquisició de DTS, antiga Sogecable, el 2015. La sanció se centra en la comercialització d'una de les ofertes per paquets, Movistar Fusión, que incloïa l'arrendament d'un smartphone amb obligació de permanència.

Aquests compromisos, amb una vigència inicial fins a l'abril de 2020, van ser objecte de pròrroga per part de la CNMC el juliol de 2020 per un període addicional de tres anys. Recentment, l'Audiència Nacional, mitjançant sentència de 8 de febrer de 2023, va validar, la decisió de la CNMC de prorrogar aquests compromisos.

L'autorització de l'operació de concentració entre Telefónica i DTS va quedar condicionada al compliment dels compromisos proposats per l'operadora i aprovats per la CNMC el 22 d'abril de 2015. Un dels compromisos establia que Telefónica no pot aplicar als seus clients de televisió de pagament condicions o pràctiques tendents a entorpir la seva mobilitat, com la inclusió d'obligacions de permanència.

En aquest sentit, la CNMC considera que les condiciteones de l'oferta comercial empaquetada Movistar Fusión amb lloguer d'un smartphone (vigent des de l'11 d'abril de 2021 fins a l'1 d'agost de 2021), vulnerava aquest compromís en considerar-se una política de permanència indirectament associada a la televisió de pagament.

Va restringir la capacitat de l'usuari per canviar-se a la competència

"Tots els clients que van contractar els productes Movistar Fusión des del seu llançament l'11 d'abril de 2021 -tant clients nous com clients de Telefónica que van migrar des d'altres productes-, van quedar subjectes a les condicions de permanència i penalització per baixa anticipada durant el període de 36 mesos que imposava el contracte", apunta Competència.

Per a l'organisme, aquesta oferta comercial va suposar, almenys fins a l'1 d'agost de 2021, "una limitació a la mobilitat" dels clients de televisió de pagament de Telefónica que van contractar aquest servei a través de Fusión, "restringint" la seva capacitat per contractar serveis similars amb altres operadors competidors de Telefónica.

Per a la CNMC, l'incompliment de l'establert en els compromisos de la fusió suposa una infracció "molt greu" i per això imposa a Telefónica una multa de 6 milions d'euros. La CNMC recorda que contra aquesta resolució pot interposar-se directament recurs contenciós-administratiu davant de l'Audiència Nacional en el termini de dos mesos a partir de l'endemà al de la seva notificació.