La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha autoritzat l'operació de Carrefour per comprar 47 supermercats de la marca Supercor a El Corte Inglés. L'ensenya francesa va anunciar l'adquisició el setembre passat per un import de 60 milions d'euros per continuar creixent en el model de proximitat i expandir la seva xarxa de botigues en format supermercat. El vistiplau de la CNMC arriba abans del previst, ja que quan Carrefour va anunciar la compra dels esmentats actius esperava tancar-la per al primer semestre de 2024.

L'operació s'ha dut a terme a través de Supersol, societat que Carrefour opera especialment a la Comunitat de Madrid i a Andalusia. Les botigues adquirides de Supercor estan repartits per municipis de les províncies de la Corunya, Albacete, Alacant, Barcelona, Biscaia, Castelló, Granada, Lleida, Madrid, Màlaga, Múrcia, Pontevedra, Sevilla, Tarragona i València. En aquest sentit, el regulador considera que "a escala nacional, suposa un reforç menor de la concentració al mercat de distribució minorista".

Quant a l'àmbit municipal, l'organisme que presideix Cani Fernández creu que només seria rellevant la quota conjunta de les parts en quatre municipis en els quals es produeix encavalcament, "sense que les addicions siguin molt significatives". "Tampoc als mercats geogràfics de Madrid i Barcelona, en els quals es produeixen encavalcaments, i en els situats als afores d'ambdues ciutats, les quotes de l'empresa resultant o les addicions no serien significatives", afegeix la CNMC.

1.500 botigues a Espanya i aposta pel multiformat

Per tot això, considera que l'operació no suposa una amenaça per a la competència efectiva, ja que no produeix canvis significatius en l'actual estructura dels mercats afectats. Amb la llum verda de la CNMC, Carrefour afegeix nous establiments a la seva xarxa de botigues, que ja se situen en les 1.500 repartides per tot el país.

Es tracta de la tercera gran operació de Carrefour a Espanya en els últims set anys, després de la compra de 36 establiments d'Eroski per un import de 205 milions d'euros i les 172 botigues que va adquirir a Supersol per 78 milions d'euros el 2020 (encara que després va vendre part del paquet. Una estratègia d'expansió i aposta pel comerç de proximitat que ha anat reforçant en els últims anys.

Els punts de venda que incorpora vendran els seus productes sota la marca Carrefour i les condicions de compra que ofereix l'ensenya francesa. "Es tracta d'una adquisició que permetrà a Carrefour desenvolupar la seva xarxa de botigues en formats guanyadors", va assegurar la companyia llavors, que confia en l'expansió del format de supermercat. En aquest sentit, Carrefour reconvertirà les botigues adquirides a El Corte Inglés a les marques del grup Carrefour Express, Carrefour Market i Supeco.

Per la seva part, El Corte Inglés va executar aquesta operació de venda, considerant els actius com a "no estratègics" per al grup, que continuarà mantenint la propietat dels immobles, encara que establint una sèrie d'obligacions per al manteniment de l'ocupació, tal com va informar la mateixa companyia al setembre.

La companyia compta amb una divisió d'alimentació formada per Supermercados El Corte Inglés, Hipercor, Supercor, Sánchez Romero i les botigues del Club Gurmet, als quals se sumeixin més de 550 supermercats que operen a les gasolineres de Repsol, sota la marca Supercor Stop&Go.