Carlos Bertomeu, president d'Iryo fa un balanç "francament positiu" del seu aterratge a Espanya, on va arrencar el novembre de 2022 amb el trajecte Madrid-Barcelona. "L'evolució de la demanda està funcionant i la satisfacció dels viatgers està sent alta, per sobre de l'esperat." Però reconeix que hi ha una "ombra" que arriba des del costat dels costos, concretament de l'electricitat. "Som un sector electrointensivo per definició i les desviacions de l'any passat han duplicat les pèrdues".

Durant la seva intervenció en 'Wake Up Spain', el president d'Iryo explicava que fa 15 anys que la companyia prepara el llançament a Espanya i de manera més intensa durant els sis últims, i encara que el pla de negoci es va adaptar a la pandèmia i assumia pèrdues en els primers mesos "el que no es veia venir" va ser la Guerra d'Ucraïna i la posterior pujada del petroli i gas, que han duplicat les pèrdues esperades per l'operador.

Bertomeu destacava que el transport d'alta velocitat és electrointensivo i de fet, considera que el tren és i serà el consumidor d'electricitat més gran d'Espanya. Per això lamentava que s'hagin quedat fora dels incentius públics que sí que han rebut altres empreses de sectors electrointensivos. "Agraeixo Adif que per estabilitzar la sèrie ens permeti comprar directament les companyies al mercat de futurs, perquè són vertiginosos. Però si volem garantir l'estabilitat d'un sector que és el que més electricitat consumi, haurien d'estar aquí mesurades com les preses amb altres sectors", retreia.

Els preus d'Iyo són els més competitius segons l'últim informe sobre l'alta velocitat elaborat per la CNMC, "però tenen un matís" apuntava el d'Iryo, eren de l'últim trimestre de l'any passat, quan l'operador acabava de començar i no tenien una oferta tan completa com tenen ara. "Estem invertint a oferir preus molt competitius, perquè els passatgers provin i que la inversió redundi en el màrqueting del boca orella", explicava. Però advertia, "no som una low cost".

Els preus d'entrada en un mercat tan competitiu i tan competit, sent l'únic país d'Europa amb 4 operadors simultanis (Ave i Avlo de Rnefe, Ouigo i Iryo) en un termini de temps molt curt, "està augmentant el pastís i traslladant-se als consumidors amb preus més baixos", indicava. "Però les companyies han de ser sostenibles mediambientalment i econòmicament", afegia. I això s'aconsegueix, segons el seu parer, amb la baixada de taxes.

Així, el president d'Iryo, que també ho és de la primera patronal ferroviària a Espanya, explicava que a Itàlia, es van baixar les taxes "literalment a la meitat i el nombre de passatgers va explotar a més del doble" i això va fer que el gestor ferroviari (l'equivalent a Adif aquí) no disminuís els seus ingressos, sinó que els augmentés. Per la qual cosa demandava Adif a seguir els seus passos.

"Jo no veig Adif aquí, però no deixo de dir-ho amb la cara d'Iryo i de president de l'Alta Velocitat. A més, té sentit comú i és obvi, si el 25% de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle que es vol reduir són de vehicles privats cal fomentar l'ús del transport ferroviari".