El grup britànic Cap Capital ha formalitzat la compra de la unitat productiva de la companyia catalana Pronovias, referent de la moda nupcial, després que el jutjat mercantil número 9 de Barcelona aprovés l'adjudicació en el marc d'un procés concursal.

Com a nou propietari de Pronovias, Cap Capital ha indicat aquest dilluns que la companyia de moda nupcial entra en una nova fase "orientada a reforçar el seu lideratge global, posant el focus en les botigues pròpies i la xarxa de franquícies", segons ha indicat en un comunicat.

En aquesta nova etapa, Pronovias té l'objectiu d'"enfortir l'experiència de compra, evolucionar el model de boutique i accelerar el creixement internacional des d'una xarxa comercial més sòlida, propera i connectada amb les necessitats de les núvies". Per a això, Pronovias donarà un paper més gran a les franquícies per ampliar la presència de la marca i accelerar el desenvolupament en mercats estratègics.

La companyia preveu créixer en el mercat americà. També està estudiant com integrar la intel·ligència artificial en la venda i assessorament de compra, dins d'un pla que inclou un nou concepte de botiga i que Pronovias presentarà oficialment el 8 de setembre vinent.

Pronovias va tancar 2025 amb una facturació de 88 milions d'euros i un resultat brut d'explotació (ebitda) negatiu de 9 milions d'euros, lluny dels resultats anteriors a la pandèmia, quan va arribar a ingressar 160 milions d'euros el 2019.

La companyia disposa de 123 botigues, entre pròpies i franquícies, en més de 105 països, i 4.000 punts de venda, a més de 950 empleats i cinc centres de logística a tot el món, el principal ubicat al Prat de Llobregat, on hi ha la seva seu central. A escala internacional, disposa de quatre centres logístics més, situats a Hong Kong, Brasil, Canadà i els Estats Units.

En el marc del procés concursal de Pronovias, Cap Capital –que es va comprometre a mantenir 552 llocs de treball dels prop de 600 que conformen l'actual plantilla– es va imposar a Desigual, liderada per Thomas Meyer, i al fons nord-americà Enduring, que reduïen la seva oferta al manteniment de 200 i 400 ocupacions, respectivament. La consultora FTI, encarregada de recollir les propostes per encàrrec del jutge, va apostar pel grup britànic.

En un principi, Cap Capital es va plantejar adquirir les accions de Pronovias, cosa que hauria evitat el concurs, però no va arribar a un acord amb el fins ara propietari, el fons Bain Capital. Els britànics van entrar en la licitació en l'últim moment, molt després que ho fessin Desigual i Enduring.

La família Palatchi va fundar Pronovias i, durant dècades, va estar liderada per Alberto Palatchi Rivera fins que, el 2017, la va vendre al fons BC Partners, que al seu torn la va endossar a Bain Capital. A causa dels mals resultats econòmics dels últims anys, es va arribar al procés concursal que ara s'ha conclòs. En realitat, el declivi de la firma va començar després que Palatchi la vengués per 550 milions d'euros.

La situació de Pronovias reflecteix una realitat que han viscut nombroses companyies històriques en els últims anys: marques amb una sòlida reputació i una gran projecció internacional que, malgrat conservar prestigi i reconeixement, es veuen obligades a adaptar-se a nous escenaris econòmics i models de negoci.

El sector nupcial ha evolucionat: les noves generacions han modificat hàbits de compra, han aparegut propostes més flexibles i digitals, i la personalització s'ha convertit en un element clau dins del mercat.