La pujada de preus no ha frenat les ganes de viatjar, però sí que ha canviat la forma en què ho fem. Tots els allotjaments turístics han superat -en vendes- les xifres prepandèmia en els primers mesos de 2023, però la reserva d'apartaments, càmpings i cases rurals han superat amb escreix la dels hotels, que és l'establiment que més s'ha encarit per la inflació.
Exceltur destaca que en el primer trimestre, les reserves d'hotel per part de viatgers nacionals han crescut un 3% respecte a les xifres de 2019, però les reserves d'apartaments es van disparar gairebé un 43%, els càmpings més d'un 33% i les cases rurals un 22%. "Es multiplica la demanda dels productes de menor preu", explica la patronal turística al seu últim informe.
La diferència és encara més notable en la demanda dels turistes estrangers. En el seu cas les reserves d'hotels segueixen un 0,5% per sota de les registrades en el primer trimestre de 2019, tanmateix, han reservat un 32% més allotjaments rurals i gairebé un 20% més càmpings. De nou, la inflació està darrere d'aquest augment. L'estudi posa en relleu que, els hotels han pujat preus més que la resta, però tots els establiments turístics ho han fet. Així, en l'arrencada d'any els esmentats preus han estat un 7,7% més elevats que fa just un any.
Les empreses turístiques espanyoles justifiquen aquestes pujades en el fort increment dels costos de l'energia (que han estat un 17,4% superior als de l'any passat), els subministraments (un altre 14% a dalt), els costos financers (que pugen gairebé un 12%) i els salarials (que augmenten un 7,8%). Però també en les fortes inversions realitzades per part d'un bon nombre d'empreses turístiques durant la pandèmia, sobretot els hotels.
El sector hoteler destaca que entre 2019 i 2022 han elevat en més d'un 6% el nombre d'habitacions en hotels de 5 estrelles (gairebé 7.000 noves places a Espanya en tres anys), mentre que als hotels de 4 estrelles la pujada ha estat del 5,9% (50.000 places més). Això ha permès elevar els preus de venda, pel valor més important afegit i el millor posicionament en segments de mercat de més capacitat de despesa.
El que al seu torn ha fet que descendeixin els hotels de la resta de les categories de menys estrelles (que solen tenir un preu més baix) com a resultat en molts casos d'inversions en reposicionament a més categories, oferint serveis d'un valor més important afegit i més cars. Així mateix, reconeixen que part de la pujada de preus sorgeix de la necessitat de recuperació de marges i resultats per fer front a l'elevat endeutament acumulat durant els anys de pandèmia, que han col·locat a les empreses turístiques en una situació diferencial respecte a la resta de sectors de l'economia espanyola.
En aquest sentit, Exceltur revela que tots els productes turístics s'han encarit, però l'allotjament és el que més ha apujat preus des que va esclatar la pandèmia. Més que el transport aeri, la restauració o els paquets turístics, encara que tots estan per sobre de la inflació en general. Si l'IPC des d'inicis de 2020 fins ara ha estat del 14,4%, els allotjaments estan ja un 24% a dalt, destaquen.
Els viatges continuaran cars, però no frenarà la demanda
Les empreses turístiques espanyoles descompten que el dinamisme observat en el primer trimestre de l'any (on les vendes han estat un 4,9% per sobre que el 2019) es mantindrà en la primavera i a l'estiu, de fet, esperen un augment de les seves vendes del 7,9% de mitja d'abril a juny respecte als nivells prepandèmia. Encara que apunten que les decisions de despesa turística de les famílies continuaran marcades per una previsible contracció de la renda i riquesa financera a conseqüència de la inflació, a més de l'encariment del crèdit per al finançament de viatges per les pujades de tipus d'interès.
A curt termini tirarà la demanda el segment MICE (el d'esdeveniments i congressos) i el retorn dels viatges de negoci, amb un protagonisme més gran de la demanda internacional, apunta l'enquesta realitzada per Exceltur. L'optimisme respecte a l'acompliment turístic esperat per als mesos vinents és compartit per tots els subsectors, hotels de costa, camps de golf, parcs temàtics, hotels urbans, grans museus, monuments, les companyies de transport de passatgers, el lloguer de cotxes i fins i tot les agències de viatge, acaben.