La conciliació de la vida laboral i familiar s'ha convertit en el factor prioritari per al 36% de la població activa espanyola a l'hora de triar una feina, situant-se per davant del salari (26,8%), segons els principals resultats de l'enquesta de l'estudi 'Treball i Empresa: els nous reptes laborals d'Espanya' elaborat per la Societat Barcelonesa d'Estudis Econòmics i Socials (Sbees) de Foment del Treball juntament amb Opina360.
L'informe, basat en una mostra representativa de 800 persones en situació activa i comentat pel director d'Opina360, Francisco Caro, revela així mateix que el 61,6% dels ciutadans manté una visió "utilitarista" de la feina com "un mitjà per viure", mentre que un 21,3% afirma que serveix per desenvolupar la seva vocació professional.
A l'hora de sentir-se realitzats en el seu lloc de treball, els empleats mostren un gran equilibri entre "sentir que les seves capacitats són aprofitades i valorades" (35%) i comptar amb "un salari competitiu" (34%), una prioritat retributiva que disminueix amb l'edat.
D'altra banda, l'estudi reflecteix un consens pel que fa a la funció social de la feina, ja que els ciutadans atorguen una nota mitjana de 4,48 sobre 5 a la idea que el treball és "essencial per sostenir el funcionament dels serveis públics i les prestacions".
Així mateix, un 43,8% dels enquestats considera la feina com l'eina "més eficaç" per al progrés social i la clau que obre la porta a la realització personal i familiar, davant un 27% que mostra una postura negativa al respecte.
Més facilitats per conciliar i dubtes sobre el teletreball
Al contrari, segons les dades, un 64% dels ciutadans denuncia que els avenços legals i les propostes de les empreses en conciliació encara "no són suficients", reclamant de forma prioritària (54%) una major flexibilitat horària, seguit de més ajudes econòmiques públiques (17,6%), opcions de teletreball (11,4%) i baixes per naixement més llargues (9,2%).
En matèria de teletreball, modalitat estabilitzada en el 15% dels ocupats en grans i mitjanes empreses, el seu gran avantatge és conciliar (67%), però el 38,4% assenyala com a principal desavantatge "la impossibilitat de desconnectar de la feina quan es fa a casa".
Respecte a l'absentisme laboral injustificat, les baixes per cada mil treballadors s'han duplicat en una dècada en passar de 26,8 a 52,5, el 40% dels enquestats atribueix aquest fenomen directament a una "manca de compromís en la feina", seguit de condicions de treball deficients (24,4%) i problemes personals o familiars que no es reconeixen com a baixa (18,4%).
Vacants sense cobrir
Un altre desafiament que es desprèn de l'anàlisi és el fort increment de les vacants sense cobrir en el mercat laboral, que s'han duplicat en poc més d'una dècada. En concret, l'informe reflecteix que el nombre de llocs vacants ha passat de 3,4 per cada 1.000 habitants l'any 2014 a 7 en l'actualitat.
En el pla tecnològic, el 52,5% de la població activa enquestada afirma sentir-se "preparada" per als nous reptes digitals de la intel·ligència artificial (IA), mentre que un 55% preveu que l'impacte global de la IA en el seu respectiu sector serà "positiu o molt positiu".
El paper de la immigració
Més enllà de l'enquesta, l'estudi revela que des de 2019 s'han creat 2,4 milions de llocs de feina nets a Espanya, tot i que adverteix que "7 de cada 10 nous llocs de feina nets que s'han generat des de 2019 són per a persones nascudes a l'estranger".
D'altra banda, l'informe alerta de la baixa productivitat en el mercat espanyol, atès que el PIB real acumulat ha crescut gairebé un 22% en l'última dècada, mentre que la productivitat per hora treballada amb prou feines ha avançat un 3,8% en el mateix període.
Així, segons l'estudi, també es constata que les vacants laborals sense cobrir s'han duplicat en passar de 3,4 per cada 1.000 habitants el 2014 a 7 en l'actualitat, i s'apunta a un dèficit en les pensions que requeriria 685.000 cotitzants mitjans més per equilibrar-se.
Foment demana que es prestigiï la feina
El president de la Sbees, Josep Sánchez Llibre, ha instat tots els partits a "abandonar el pessimisme ideològic" i a despullar el mercat laboral de "proclames doctrinals" per centrar-se a "prestigiar la feina". "El veritable desafiament és generar un ecosistema econòmic, fiscal i normatiu que permeti a les nostres empreses crear més ocupació i de més qualitat", ha recalcat Sánchez Llibre.
Per la seva banda, el director de la Sbees, Félix Riera, ha explicat que les dades demoscòpiques permeten dibuixar un perfil de la població activa el 2026 que és "més femení, més envellit, més divers en el seu origen i més qualificat". Així, Riera ha advertit que aquesta transformació de gran abast "condicionarà les polítiques d'ocupació, educació, immigració, productivitat i protecció social".
Segons ha exposat el director, l'empleat actual ja no veu l'ocupació com un simple intercanvi de temps per un salari. El professional del 2026 busca "estabilitat econòmica, reconeixement professional i equilibri vital", situant la gestió del temps propi al centre de totes les seves demandes.
Finalment, des de la Sbees han recordat que tots els resultats i les propostes d'aquest informe demoscòpic es debatran públicament en una trobada a CaixaForum Madrid el pròxim 8 de juliol, que comptarà amb la participació del president de la CEOE, Antonio Garamendi.
