La Comissió Europea ha obert aquest dimecres una investigació en profunditat per determinar si l'adquisició del control conjunt de TERCAT, que opera la terminal BEST del Port de Barcelona, per part del grup navier MSC i de Hutchison Ports infringiria les normes comunitàries de competència.
L'Executiu comunitari tem que la transacció pugui portar a preus més alts o una reducció de la qualitat dels serveis de la terminal de contenidors del Port de Barcelona, segons ha explicat la institució en un comunicat que recull EFE.
El juny passat, el Port de Barcelona va anunciar que havia aprovat que Terminal Investments Limited Holding (TiL), empresa participada majoritàriament per la naviera MSC, pugui adquirir el 50% de la terminal de contenidors Hutchison Ports BEST, fins ara en mans únicament de Terminal Catalunya SAU (TERCAT).
L'Executiu comunitari va recordar que Barcelona Europe South Terminal (BEST) és el principal port d'alta mar per a la càrrega amb origen i destinació a Barcelona i el seu interior mentre que TIL és part del grup MSC, líder mundial del transport marítim de contenidors amb importants operacions al port de Barcelona.
La investigació preliminar de la Comissió Europea indica que la transacció "podria reduir significativament la competència en el mercat de prestació de serveis de terminal de contenidors al port de Barcelona i potencialment generar preus més alts i una menor qualitat dels serveis per a les companyies navieres de contenidors que competeixen amb MSC", va indicar la institució.
En concret, Brussel·les considera que els serveis de la terminal de contenidors del Port de Barcelona són importants per a la prestació de serveis de transport marítim de contenidors de línia per a càrrega cap a i des de Barcelona i el seu interior. I que l'entitat fusionada pot excloure les navieres de contenidors de línia competidores en brindar un tracte preferencial a MSC per a l'ús dels serveis de BEST.
"Aquest tracte discriminatori pot prendre la forma, en particular, de preus més alts, accés tardà al moll, disponibilitat limitada de grues i espai d'emmagatzematge per als competidors de MSC", assenyala la Comissió, que afegeix que aquesta exclusió parcial "pot ser una estratègia rendible per a l'entitat fusionada".
A més, considera que les companyies excloses semblen tenir possibilitats limitades de canviar a una altra terminal de contenidors d'alta mar al port de Barcelona, a saber, la Terminal de Contenidors de Barcelona (TCB).
La Comissió Europea té ara fins al 30 d'abril de 2026 per dur a terme una investigació en profunditat que determini si aquestes preocupacions es confirmen. L'obertura d'aquestes indagacions, va recordar la institució, no prejutja el seu resultat.