La Comissió Europea ha considerat que la compra d'Air Europa per part d'Iberia pot suposar un risc per a la competència amb els arxipèlags, Sud-amèrica i altres països d'Europa. Així, Brussel·les ha expressat la seva preocupació davant de la possibilitat que els clients puguin trobar-se preus més alts o una menor qualitat dels serveis després de la transacció.

"L'objectiu de la Comissió és garantir que la transacció no doni lloc a efectes adversos per als clients en termes d'augment de preus o disminució qualitat dels serveis. A la Comissió li preocupa que, a falta de solucions adequades i l'eliminació d'Air Europa com a aerolínia independent pot tenir efectes negatius sobre la competència en aquests ja mercats concentrats", ha manifestat.

Reducció d'aerolínies

Així es recull en el Statement of Objections (SO) sobre l'operació de compra d'Air Europa, publicat aquest divendres, en el qual la Comissió ha explicat que la possible compra "suposa efectes adversos per a la competència, principalment per la reducció del nombre d'aerolínies que operarien en elles". En concret, explica que aquesta adquisició reduiria la competència en un determinat nombre de rutes nacionals espanyoles, en particular en les rutes on els trens d'alta velocitat no ofereixen una alternativa, i en les rutes entre la península i les Balears i les Canàries.

Per a algunes d'aquestes rutes no hi haurà competència directa després de la transacció. En altres rutes, la competència sembla limitada, segons la Comissió, i prové principalment d'empreses regionals, companyies espanyoles o altres de baix cost com Ryanair.

La competència també seria limitada en les rutes de curt radi que connecten Espanya amb països d'Europa i l'Orient Mitjà. Novament, la competència en aquests viatges prové principalment de companyies aèries de baix cost, com Ryanair, que en molts casos operar des d'aeroports més remots o des de l'aerolínia establerta del país de destí. En el cas d'Amèrica, es podria donar fins i tot el cas que no hi hagués competència directa després de la transacció. A més, la Comissió ha apuntat que ambdues parts tenen quotes de mercat relativament altes en les rutes entre Espanya i Amèrica del Nord i del Sud.

"La nostra proposta és molt sòlida"

Des d'Iberia han manifestat que esperaven que la CE manifestés la seva preocupació sobre els efectes adversos per a la competència en diverses rutes, tant domèstiques i europees, com rutes a Amèrica, principalment per la reducció del nombre d'aerolínies que operarien en elles. El procés entra ara en els mesos decisius durant els quals la Comissió avaluarà les solucions que està plantejant la companyia. "La nostra proposta és molt sòlida i creiem que aconseguirà respondre a totes les preocupacions de la Comissió", ha defensat Iberia.

Com ja va avançar el president executiu d'Iberia, Marco Sansavini, suposa la cessió a altres competidors del 40% dels vols que va operar Air Europa el 2023, amb el compromís que cap ruta no quedi operada exclusivament per Iberia i Air Europa. Així, Iberia ha explicat que continua treballant amb la Comissió per apropar postures i acordar una solució definitiva que permeti dur a terme aquesta operació "fonamental per a l'impuls de la connectivitat i de l'economia d'Espanya amb totes les garanties per als consumidors".