A causa de l’escalfament del planeta i el consegüent augment de les temperatures, s’ha disparat la demanda turística cap a destinacions fredes com Escòcia, Finlàndia, Suècia i Noruega, però també cap a les molt més fredes de Groenlàndia i, fins i tot, dels mars gelats del Pol Nord. Però, per accedir a l’anomenat pol geogràfic, els occidentals –nord-americans i europeus– ho tenen més complicat que mai per les mesures de bloqueig econòmic a Rússia, que fins ara ha dominat la logística en aquesta àrea. Algunes agències turístiques han trobat la manera de prescindir dels russos, si bé les seves expedicions no són barates.

José Naranjo, director de Mundo Ártico, una agència especialitzada de San Sebastián de los Reyes (Madrid), recorda a On ECONOMIA que les sancions a Rússia, arran de la guerra a Ucraïna, han dificultat l’accés al pol nord geogràfic, però no l’han impossibilitat. Encara s’hi pot arribar, sense utilitzar la logística russa, des de Canadà i les illes noruegues de Svalbard amb petits avions adaptats, però a un preu que pot arribar en l’actualitat al mig milió d’euros.

Una agència de Barcelona, Bru & Bru, està comercialitzant expedicions turístiques al Pol Nord amb un dirigible que s’enlairarà des de les illes Svalbard, si bé els passatgers encara hauran d’esperar dos anys perquè els primers viatges s’han programat per la tardor de 2026. Pau Ferrer, director de màrqueting de l’agència, apunta que els preus actuals per cabina se situen en uns 200.000 dòlars (185.000 euros). Aquesta aeronau disposarà de vuit cabines dobles amb capacitat per a 16 persones.

L’empresa sueca OceanSky Cruises és l’encarregada de construir aquest dirigible, anomenat Airlander, que defineixen com una barreja de nau, avió i helicòpter. La seva velocitat de creuer arriba als 90 kilòmetres per hora. Calculen que el trajecte turístic pel Pol Nord durarà 36 hores.

L’agència barcelonina que comercialitza els viatges de l'Airlander subratlla la seva seguretat, exclusivitat i sostenibilitat. Asseguren que no deixa empremta ecològica perquè és possible “visitar l’Àrtic sense deixar marques a la neu ni interferències a la natura”.

Ana Bru Viñeta, propietària de Bru & Bru, és accionista d’OceanSky Cruises. En la pàgina web de la seva agència, afirma que serà “la primera dona espanyola en viatjar al Pol Nord com aeronauta, en un vehicle aeri híbrid”. La seva agència també ofereix altres rutes per l’Àrtic i per l’Antàrtida, al pol oposat. En la publicitat subratllen que “mai abans en tota la història de la humanitat l’Àrtic i l’Antàrtida havien estat tan accessibles”. Afegeixen que continuen sent destins “salvatges”, però que, “per primera vegada, qualsevol persona hi pot anar amb total seguretat, sens importar edat o condició física”. No obstant, es tracta de destins amb preus elevadíssims.

L’Airlander no serà el primer zepelí en sobrevolar el Pol Nord perquè l’aventurer noruec Roald Amundsen ja ho va fer el 1926, fa gairebé un segle, a bord del Norge, però aquest dirigible no tenia les comoditats ni la seguretat de les actuals aeronaus.

La consultora Grand View Reseach, amb seu a San Francisco (Califòrnia), manté que el mercat del turisme d’aventura del 2022 s’haurà triplicat el 2030. Aquest turisme d’aventura inclou els viatges a àrees gelades i altres localitzacions llunyanes, però encara que aquests turistes busquin experiències extremes, fugen del risc i exigeixen seguretat, i paguen per això.

Alguns mitjans econòmics estatunidencs, com Morning Brew, s’han fet ressò del fenomen en auge dels coolcation, les localitzacions turístiques fredes o molt fredes, però es pregunta en quina mesura l’augment de turistes en zones com l’Àrtic pot contribuir al problema climàtic.