Més de 170 empreses, patronals i associacions s’han adherit al ‘Manifest del Català a l’Empresa’ impulsat per la Fundació Vincle amb l’objectiu de convertir aquesta llengua en una eina de “cohesió social i econòmica”.
Entre les primeres adhesions hi ha empreses com Armand Basi, Bon Preu, La Selva, Mediapro, Sud Energies Renovables, Parlem Telecom, RACC o Raventós i Blanc, així com les patronals Foment del Treball, Pimec o Cecot, a més d’entitats com el Consell de Cambres de Catalunya.
El Manifest es va presentar aquest dijous en un acte a la Cambra de Comerç de Barcelona al qual van assistir més de 50 convidats, entre ells l’expresident de la Generalitat Jordi Pujol. Tot i que l’organització no havia previst que el públic intervingués, Pujol va prendre la paraula per subratllar que “estem en una situació difícil però no desesperada”. Va afegir que el futur del català “depèn de nosaltres i de la nostra lluita”, i que cal lluitar en la línia de Paco Candel.
Entre els assistents també hi havia Cinta Pascual, vicepresidenta de Foment del Treball; Maria Teixidor, presidenta de la Comissió Dona i Empresa de Pimec; Pere Ejarque, coordinador de projectes de llengua catalana de Cecot; Agustí Filomeno, director de Cultura, Comerç i Turisme de la Cambra de Barcelona; Josep Maria Canyelles, director de Respon.cat; Muntsa Vilalta, directora general de Femcat; i representants del Consell de Cambres, RACC, Fundació Enciclopèdia Catalana o de la Unió Catalana d’Hospitals, entre d’altres empreses i organitzacions sectorials.
En l’acte es va programar un debat entre representants de tres empreses catalanes d’èxit que fan negoci en català: Gemma Fontané, sòcia directora de la consultora Orvit Digital; Guifré Homedes, director general d’Amat Immobiliaris; i Manel Prat, director de Màrqueting i Comunicació de Bon Preu.
Tots tres van coincidir que fan negoci en català. Homedes va afirmar que “no ho sabríem fer d’una altra manera”, Fontané que sap que existeix un bon nínxol de mercat també en el nom digital, i Prat que “el català està naturalitzat i és l’ADN de Bonpreu”. Però Bon Preu i Amat Immobiliaris van reconèixer algunes dificultats com que costa molt trobar professionals qualificats que tinguin actituds bàsiques amb el català. Per això, aquestes dues empreses fan formació de català. Per la seva banda, Fontané va indicar que en el món digital alguns clients catalans s’obliden de les empreses del territori i de proximitat i en van a buscar d’estrangeres. També va apuntar que acostar el català als expats és molt difícil, segons recull un comunicat de la Fundació Vincle.
Aquesta entitat –liderada per Òscar Escuder i Xavier Albertí, president i vicepresident– es va crear el 2008. La seva missió és la de "treballar per una societat cohesionada i inclusiva en tots els àmbits i focalitzant els esforços en la llengua catalana com un vincle comú i en la cohesió social i econòmica dels territoris català, valencià i balear".
Jordi Manent, coordinador de la Fundació Vincle, va indicar que fins ara més de 170 empreses i entitats s’han sumat al Manifest, però que la llista anirà creixent perquè durant uns mesos es podran continuar rebent adhesions. Va dir que “l’ús social del català es juga, també, en el camp empresarial i laboral” i que “el Manifest pel català a l’empresa pretén ser un punt de trobada, i també un punt de sortida amb accions que es faran posteriorment”. Va recordar que el Manifest “pretén ser inclusiu i transversal, i que alhora serveixi d’esperó o d’exemple per a d’altres empreses que, pels motius que siguin, no tenen entre les seves coordenades el català com una eina d’empresa”.