La solució de pagament a través del mòbil de la banca espanyola, Bizum, ha arribat als 30 milions d'usuaris a Espanya i Andorra entre el gener i el setembre, superant l'objectiu marcat per a tot el 2025. En els primers nou mesos de 2025, s'han registrat una mitjana de 3 milions d'operacions al dia. Amb aquesta evolució, la plataforma preveu que a finals de 2025 es dupliquin les xifres de l'any anterior, tant en operacions com en volum, cosa que passaria per sisè any consecutiu. Només l'any passat, la població espanyola va fer més de mil milions de transferències instantànies a través de Bizum.
El nombre d'usuaris equival al 60% de la població espanyola, i destaca la utilització per part del públic jove (de 18 a 35 anys), que se situa per sobre del 95%. En valor, el nombre de transaccions amb Bizum realitzades en els primers nou mesos de l'any va assolir els 900 milions, amb un volum associat de més de 65.000 milions d'euros, segons les dades facilitades aquest dimarts per la plataforma.
Segons les mateixes fonts, per a aquest creixement ha estat determinant el creixement sostingut d'aquest mètode de pagament en el comerç electrònic a Espanya, on s'han registrat 3 compres per segon. Una bona aportació a aquest enlairament ha estat l'increment del sistema per part dels comerços. En concret, el nombre de comerços i plataformes en línia que han anat incorporant Bizum com a mitjà de pagament s'ha elevat en uns 18.600 nous comerços en tan sols 9 mesos, i ja ha assolit la xifra de 101.000 comerços. Això situa Bizum com a segon mitjà de pagament favorit en pagaments en comerç electrònic a Espanya, de manera que acapara una quota d'entre el 20 % i el 30 % del nombre de transaccions, segons dades dels comerços.
Nou anys després de la seva creació, el 60% de la població utilitza aquesta forma de pagament. En alguns àmbits, com el públic jove, la penetració està per sobre del 95%. Des de començament d'any, Bizum ha assolit els 900 milions de transaccions, amb un volum associat de més de 65.000 milions d'euros.
Pagaments a Europa
Els primers mesos del 2025 també han estat crucials gràcies a l'evolució dels pagaments transfronterers a Europa. S'ha pogut interoperar amb les solucions italiana (Bancomat Pay) i portuguesa (MB WAY), ambdues dins de la iniciativa EuroPA (European Payments Alliance). Així, el nombre d'operacions entre Espanya i Andorra (ambdós països sota la marca Bizum) amb Itàlia i Portugal, ha superat fins a la data la xifra de 30.000, amb un valor associat de més de 2.200.000 euros. Paulatinament, s'aniran unint a aquesta operativa altres plataformes de pagament de Polònia i Eslovàquia (BLIK), els països nòrdics (Vipps Mobile Pay), o Grècia (IRIS), també dins de la iniciativa EuroPA.
L'objectiu d'aquest projecte és connectar més de 385 milions de persones a Europa, perquè puguin fer pagaments transfronterers instantanis en el seu dia a dia, utilitzant les seves solucions preferides, i, d'aquesta manera, consolidar una plataforma de pagaments paneuropea sobirana.