El preu de les hipoteques es dispara. La banca ha començat a encarir els préstecs per a habitatge després de les últimes pujades de tipus i cada vegada queden menys ofertes amb interessos entorn del 3%. La majoria superen el 4% i algunes hipoteques fixes fins i tot superen ja el 5% TAE, un nivell que no es veia fa tres anys, des del fort repunt dels tipus del 2023. No obstant això, l'escenari ara és molt diferent.

El preu dels diners que marca el BCE està al 2,5%, molt per sota del 4,5% de llavors. I l'euríbor, que serveix de referència per a les hipoteques variables, encara que fa mesos que està a l'alça, ha tancat el setembre en el 3,2%. Lluny també del 4% que assolia llavors. Malgrat això, els bancs estan anticipant-se a un escenari de tipus més alts, durant més temps, i a un cost de finançament més gran. I ho fan apujant el preu de les noves hipoteques fixes, la qual cosa els permet treure més marge.

El resultat és que comprar un habitatge, una missió gairebé impossible per a molts joves, és ara més car. Les dades recopilades per ON ECONOMIA de brokers i comparadors reflecteixen que al setembre hi ha hagut pujades de preus per part de diverses entitats. Entre elles, Bankinter, COINC, Cajasiete, Caja de Ingenieros, ING o Kutxabank, que han elevat les seves ofertes, de mitjana, en un 0,25%.

Bankinter ha estat un dels bancs que més ha encarit els seus preus. La seva hipoteca fixa a trenta anys s'ofereix ara al 4,09% TAE bonificada i al 5,16% TAE sense bonificar. Un preu que només supera Abanca, la hipoteca fixa Mari Carmen, també a trenta anys, es paga a un 4,5% TAE sense bonificació i a un 5,15% TAE bonificada. El segueixen de prop ING, l'interès del qual assoleix el 4,73% TAE, el BBVA amb el 4,6% TAE o Unicaja, que cobra un 4,29% TAE.

Però les hipoteques fixes no són les úniques que s'encareixen. A conseqüència de l'escalada de l'euríbor, també ho fan les variables. Les quotes que paguen els hipotecats augmenten quan arriba la revisió del préstec, sempre que el contracte estigui referenciat a ell. I al setembre va tancar en el 3,2%, per sobre del de fa sis mesos (+1,071 punts percentuals) i del de fa un any, quan estava en el 2,17%. La qual cosa fa que tots es vegin afectats.

Els preus continuaran pujant

Des de HelpMyCash esperen que la tendència continuï. Miquel Riera, expert en hipoteques del comparador, considera que és "més que probable" que més bancs augmentin l'interès de les seves ofertes abans d'acabar l'any, tenint en compte les previsions sobre possibles noves pujades de tipus del BCE.

Kelisto també veu recorregut a l'alça. El seu expert Pedro Ruiz destaca que Bankinter i COINC han protagonitzat alguns dels moviments més grans i considera que el comportament d'aquestes entitats pot anticipar noves pujades a la resta del mercat. Així i tot, assenyala que alguns bancs podrien endarrerir els seus moviments per mantenir la seva posició competitiva i millorar els seus resultats abans del tancament de l'exercici.

iAhorro manté una visió més prudent i no espera grans moviments en el que queda d'any. Laura Martínez considera que els bancs tenen poc marge temporal per captar i formalitzar noves operacions abans que s'acabi 2026, per la qual cosa podrien limitar-se a petits ajustos.