Després de reclamar amb insistència l’ajornament de l’entrada en vigor de Verifactu, les organitzacions d’autònoms i pimes celebren que el govern espanyol els hagi fet cas. Amb el nou calendari, segons recull el decret llei aprovat pel Consell de Ministres d’aquest dimarts, l’obligatorietat per a societats queda fixada per a l’1 de gener de 2027, mentre que per a autònoms i pimes s’endarrereix fins a l’1 de juliol del 2027.

Dues organitzacions diferents com Pimec i ATA, sovint enfrontades, han coincidit en “agrair” la pressió del grup parlamentari de Junts per aconseguir l’ajornament. Si bé Pimec ha atribuït aquesta moratòria al “compromís” adoptat per Pedro Sánchez en la visita que va fer a aquesta patronal catalana el setembre passat, en un comunicat indica que “vol reconèixer explícitament el paper de Junts en la tramitació del Reial decret llei, tot agraint que hagi defensat amb determinació la necessitat d’incorporar aquesta moratòria”. Afegeixen que valoren que el grup parlamentari “hagi recollit la preocupació del teixit productiu i hagi exigit al govern espanyol una implementació del Verifactu ajustada a la capacitat real d’adaptació de les pimes”.

Lorenzo Amor, president de l’Associació de Treballadors Autònoms (ATA, associada a la CEOE), també ha agraït a junts la “pressió” per fer possible l’ajornament. Ha indicat que han rebut amb “alleugeriment” la notícia perquè estava “generant molta incertesa i molt malestar” entre els autònoms perquè només quedava un mes per a la seva aplicació.

Foment del Teball –concretament, la Comissió d'Autònoms d'aquesta patronal– ha precisat que no han qüestionat l'objectiu del sistema, però sí la seva implementació perquè ha de ser “flexible i compassada”. Per aquest motiu, plantegen al govern espanyol que activi com més aviat millor un pla de suport específic per formar les pimes i autònoms, així com ajudes econòmiques per a l'adaptació tecnològica.

L’Associació de Joves Empresaris de Catalunya (AIJEC) celebra que el nou calendari permeti una adaptació més ordenada i realista de pimes i autònoms al nou sistema de verificació de factures. Assenyalen que un desplegament precipitat hauria pogut comportar sobrecostos, errors en la implementació i incertesa jurídica, en un context en què moltes empreses ja estan immerses en altres processos de digitalització.

Per a Vicenç Del Mar Mullor, president de l’AIJEC, una transició digital com aquesta requereix “temps, informació clara i garanties”. Aquesta organització demana al govern espanyol que impulsi una “campanya informativa accessible i pràctica i homogènia” que detalli els requisits, els estàndards tècnics i els terminis del nou sistema.

Pimec proposa que es premiïn aquelles empreses que ja hagin fet una inversió per adaptar-se al sistema, per exemple, amb bonificacions a l’IRPF o a l’impost de Societats. També demana que es tinguin en compte ajuts econòmics, formatius i tècnics a través d’un pla de xoc que permeti les pimes a fer la transició cap als nous requisits de manera ordenada i realista.

En canvi, el president de la Unió de Professionals i Treballadors Autònoms (UPTA), Eduardo Abad, ha qualificat el retard de "despropòsit" perquè "estar contínuament plantejant temes i després fent marxa enrere genera desconfiança" i el col·lectiu n'està "fart". Segons recull Efe, Abad considera que "el Verifactu no serà capaç de lluitar contra el frau" perquè no suposa cap control sobre les factures no emeses.

Per complir amb el nou sistema, empreses i professionals hauran d'adaptar els sistemes informàtics de facturació perquè generin un registre de cada factura que no es pugui modificar ni esborrar i que ha d'estar accessible per a l'Agència Tributària, sigui remetent la informació directament o mantenint-la emmagatzemada en condicions de seguretat.