L'Audiència Nacional ha suspès de forma cautelar la sanció de 194,15 milions d'euros imposada el juliol de l'any passat per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) a diferents societats d'Apple i Amazon per pactar i executar determinades restriccions de la competència al web. En ambdues interlocutòries datades el mes de desembre passat, la sala del contenciós estima en part els recursos d'ambdues companyies, i suspèn l'execució de la sanció a condició que aportin garantia en forma d'aval bancari o una altra d'admissible en dret pels imports de les multes, per a la qual cosa tenen dos mesos de termini.

La multa a Apple ascendeix a 143,64 milions d'euros i la d'Amazon a 50,51 milions, per infringir els articles 1 de la Llei de Defensa de la Competència (LDC) i 101 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE). Ambdues multinacionals van firmar el 31 d'octubre de 2018 dos contractes que regulen les condicions d'Amazon com a distribuïdor autoritzat d'Apple, en els quals s'incloïen diverses clàusules "restrictives de la competència que afectaven la venda minorista per internet de productes electrònics a Espanya".

Increment de preus

Segons avança EFE, les dues companyies van restringir "injustificadament" el nombre de revenedors de productes Apple al web d'Amazon, van limitar els espais publicitaris on poden anunciar-se competidors i van reduir la possibilitat que la companyia de comerç electrònic dirigís campanyes de màrqueting a clients de productes d'Apple al seu web per oferir-los altres articles, segons la CNMC. Els gegants tecnològics van acordar que únicament una sèrie de distribuïdors designats per la mateixa Apple podien vendre els productes de la marca a través del web d'Amazon.

Com a resultat d'aquesta mesura, més del 90% dels revenedors van quedar exclosos d'aquest mercat i van perdre un important canal de vendes. A més, les vendes de productes de la marca Apple a l'esmentat mercat en línia es van concentrar en la mateixa Amazon, es va limitar el comerç entre estats membres i es va apreciar un increment dels preus relatius pagats pels consumidors per la compra de productes Apple al web.

Limitacions als consumidors

Els gegants tecnològics també van incloure clàusules de publicitat amb les que, segons la CNMC, van limitar la possibilitat que les marques competidores d'Apple podrien adquirir espais publicitaris al web de comerç electrònic a l'hora de realitzar recerques de productes i durant el procés de compra. En el cas del màrqueting, van establir que Amazon no podria dur a terme, sense el consentiment d'Apple, campanyes de màrqueting i publicitat que fossin dirigides específicament a clients que haguessin comprat productes de la companyia de la poma al web i que fomentessin a aquests consumidors a canviar la competència.

A conseqüència d'aquestes clàusules, Apple va veure reduïda la pressió competitiva generada pels anuncis de la competència i per les campanyes de màrqueting. En aquest sentit, la CNMC considera que aquestes limitacions van perjudicar directament els consumidors en limitar la seva capacitat de descobrir noves marques, incrementar els seus costos de recerca i reduir la seva capacitat de canvi.