El fabricant de productes per a l'assistència a la mobilitat TotalCare ha obert mercat a Portugal i Itàlia, per iniciar el seu pla d'expansió exterior, amb la perspectiva d'ingressar a finals de 2024 més de mig milió d'euros a l'exterior. La xifra equivaldrà al 5% dels 13 milions d'euros previstos per la companyia amb la venda dels articles de la seva marca IM, amb "un fort component innovador que ens ha convertit en un important player dels professionals sanitaris i de les ortopèdies i farmàcies", raona Josep A. Gómez, conseller delegat de l'empresa de Rubí. En els pròxims dos anys, les exportacions se centraran a Portugal i Itàlia "on pensem créixer fins a obtenir el 10% de les vendes totals" per, a partir de 2026, introduir-se a França, un mercat més complex en matèria de normatives per a la venda d'aquest tipus de dispositius.

TotalCare afronta el pla d'expansió amb nous productes com la primera cadira de rodes elèctrica plegable per a nens del mercat espanyol i que estarà disponible a través de la Seguretat Social, i també el producte iRoller, un caminador elèctric intel·ligent per a persones amb mobilitat reduïda que facilita la tasca del cuidador. Fa dos anys, va iniciar la fabricació d'una cadira de rodes elèctrica d'última generació capaç de plegar-se electrònicament, sense necessitat de ser desmuntada. Alhora, l'equip de disseny i desenvolupament de la companyia de Rubí (Barcelona) està treballant en el llançament de les noves cadires de rodes elèctriques plegables fetes amb fibra de carboni, que es presentaran al mercat la primavera d'aquest any. La fibra de carboni permet desenvolupar articles molt resistents i lleugers alhora. El resultat: cadires de menys de 15 kg de pes, havent-se reduït en un 50% el pes d'una cadira convencional.

L'empresa s'obre camí als nous mercats sempre d'acord amb "el vademècum oficial establert per les autoritats sanitàries i de la mà de les recomanacions dels professionals sanitaris, a més d'ajustar-se a les normatives que regulen la venda d'aquests productes". "Mai ens adrecem directament al consumidor final perquè cal l'orientació del professional mèdic o ortopèdic per saber quina de les nostres solucions és la més adequada per millorar la mobilitat dels pacients o de les persones grans amb problemes" que és bo que "tot i les seves limitacions guanyin en autonomia i qualitat de vida", i també sobre les necessitats dels seus cuidadors siguin professionals o familiars. "Les mides, el pes, la versatilitat, el muntatge o desmuntatge, que siguin plegables... són elements essencials que aporten valor a un producte d'ús diari i permanent, en la majoria dels casos", afegeix.

Per al desenvolupament i innovacions de la marca, el grup destina anualment al voltant del 2% de la facturació, "intentant resoldre els problemes de mobilitat de les persones i alleugerint la tasca dels seus cuidadors", comenta Gómez. Alguns dels desenvolupaments es fan en aliança amb els fabricants asiàtics que col·laboren amb la companyia catalana, com ha succeït amb la fabricació del caminador que s'ha dissenyat en col·laboració amb una empresa xinesa de Shenzhen. Josep A. Gómez concreta que la fabricació s'ha de deslocalitzar a la Xina perquè "és l'única manera de tenir un baix cost i oferir bons preus en un mercat molt competitiu", per potenciar la marca IM.

L'optimització dels productes i nous llançaments és perquè TotalCare segueix apostant per l'R+D+I i així ho demostra la inversió de 200.000 euros que va realitzar en aquesta àrea el passat 2023, un 30% més que el 2022. Aquest increment es deu a l'ampliació de l'equip de disseny industrial, així com a l'augment de la creació de prototips i el desenvolupament d'enginyeria. Sent fonamental en el context de creixement i avenç tecnològic, la companyia té la previsió de continuar augmentant la inversió i destinar al llarg del present any un total de 250.000 euros a R+D+I. L'equip de tècnics ortopedes, fisioterapeutes, terapeutes ocupacionals, mecànics, electromecànics… treballa en el disseny i prototipatge de les innovacions. 

L'equip directiu de TotalCare.
L'equip directiu de TotalCare.

Una segona oportunitat per a la marca IM

TotalCare fa fer un important canvi de rumb de distribuïdor a fabricant ara fa 10 anys. "En aquell moment érem una empresa de distribució de productes per a l'assistència a la mobilitat de diverses marques i treballàvem molt amb IM, però aquest fabricant va fer suspensió de pagaments i TotalCare va decidir adquirir no només la marca amb una història de més de 30 anys, sinó també tots els actius productius i la plantilla". Actualment, IM by TotalCare Europe té 49 treballadors en plantilla, entre el principal centre de Rubí, les filials de Portugal i Itàlia, i una extensa xarxa de comercials. 

L'empresa ha tancat l'exercici del 2023 amb una facturació de 10 milions d'euros, un 11% més que l'any anterior. Aquesta xifra la situa entre les tres primeres empreses del sector a Espanya i destaca per ser l'únic fabricant que ofereix una gamma completa de productes per a la mobilitat reduïda, des de caminadors, cadires de rodes manuals, cadires de rodes elèctriques, scooters, grues i altres ajuts tècnics, segons confirma el directiu.

Durant el transcurs del 2023, l'empresa ha inaugurat dos nous espais que s'han sumat als centres ja existents a Rubí, on està la central, i a les delegacions de València i les Canàries. D'una banda, s'ha obert una nova nau d'emmagatzematge al mateix municipi de 2.000 m², que ha permès millorar la seva capacitat logística (podent allotjar fins a 30.000 unitats de producte), així com la seva garantia d'abastament als punts de distribució. "De tota manera, projectem per a l'any vinent disposar d'un únic espai a Rubí per centralitzar tota l'operativa i guanyar en eficiència", anuncia Josep A. Gómez. D'altra banda, la companyia ha inaugurat una nova seu a Madrid, que està consolidant la seva presència al centre i al sud del país, alhora que millorant la competitivitat del servei al client. Per donar cobertura a la zona del nord d'Espanya, aquest 2024 preveu inaugurar una nova ubicació al País Basc.

Noves oportunitats: el segment infantil

Fins ara, TotalCare s'ha enfocat als articles per a adults amb mobilitat reduïda, dels quals un percentatge elevat són persones de la tercera edat. Aquest any, l'empresa també ha decidit donar cobertura al segment social infantil amb dificultats de mobilitat, integrat per més de 45.000 nens i nenes entre 6 i 16 anys, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística. El nou disseny cobrirà una necessitat molt demandada: una autonomia més gran per a nens i joves amb problemes de mobilitat, així com per a les seves famílies. La seva talla s'ajusta al creixement del nen i disposa d'unes dimensions notablement reduïdes i un pes de menys de 19 kg i es pot transportar en un maleter estàndard.