Wayne Griffiths, president de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) ha remarcat aquest dimarts la necessitat d'implementar "mesures urgents" per al desenvolupament del vehicle elèctric a Espanya. El màxim mandatari de l'Associació entén que aquest curs és clau perquè el país ibèric es posi a l'ordre en el desenvolupament dels cotxes elèctrics, ja que, en cas de no fer-ho, l'estat no complirà amb els terminis previstos per la Unió Europea per a la implementació d'aquest tipus de mobilitat. Com va informar ON ECONOMIA, Brussel·les va datar per a 2025 el final de la producció dels cotxes de combustió, la qual cosa obliga tots els Estats membre a avançar en el desenvolupament de la mobilitat elèctrica, la qual sembla clau per als fabricants.

Malgrat la importància i la transcendència que el vehicle elèctric tindrà, per a Griffiths, si no es treballa en el desenvolupament d'aquest tipus de mobilitat, hi ha "risc d'incomplir" amb els terminis donats per la Comunitat Europea. El també president de Seat-Cupra considera que en el moment actual és "clau per al futur" de l'automoció del país ibèric, de la mateixa manera que creu que no és moment de disputes i sí de "prendre decisions", ja que "no es pot perdre cap altre any", ja que, si es deixa passar el present exercici, "no arribarem als objectius de 2030 i 2035", considera Wayne Griffiths.

Espanya, a la cua d'Europa en la mobilitat elèctrica

L'automoció, no només espanyola, sinó europea, passa per un moment delicat, després d'un any en què les circumstàncies econòmiques han minvat els comptes de diverses companyies del sector. En aquestes, Brussel·les ha determinat que per a 2035 no s'han de produir cotxes de combustió, el que ha obligat a alleugerir la marxa en el salt els vehicles elèctrics. El problema resideix que Espanya "segueix la cua d'Europa" en el desenvolupament d'aquest tipus de mobilitat, tal com ha expressat el president d'Anfac aquest dimarts. Griffiths creu que el repte és convertir el país ibèric "en el centre de producció de mobilitat elèctrica europea i per a això cal vendre ja cotxes elèctrics".

Després d'això, el màxim mandatari de Seat-Cupra ha recordat que Espanya està endarrerida en la comercialització de vehicles elèctrics, la qual cosa dificulta encara més la transició de cotxes de combustió a elèctrics. Griffiths ha remarcat que les vendes de vehicles elèctrics "no han avançat gairebé res". De fet, la comercialització d'aquest tipus de cotxes inclou un 10,1% del total del mercat, "només sis dècimes més que en el primer trimestre de 2022", ha indicat el president d'Anfac.

L'Anfac demana ajuts a l'hora de comprar un cotxe

L'automoció espanyola es troba davant del repte d'elevar les vendes de vehicles elèctrics en un moment en què la demanda és mínima i en què la Unió Europea ha posat data de caducitat a la fabricació d'aquest tipus de vehicles. Malgrat que a Espanya s'ha implementat l'electrificació de diverses plantes i l'Executiu estatal valora positivament la idea de Brussel·les, la realitat és que la demanda d'aquest tipus de mobilitat, bé per interès o per motius econòmics, continua sent baixa al país ibèric. Incidint en el segon motiu, Griffiths ha demanat ajuts directes "en el moment de la compra del cotxe", al contrari del que ocorre en els plans Moves, i també ha sol·licitat una menor fiscalitat.

Està clar que a Espanya li queda molt per fer per implementar la mobilitat sostenible. De moment, i a dotze anys vista per al final de la producció dels vehicles de combustió, els consumidors continuen optant per comprar un cotxe 'tradicional'. Però, al contrari, els fabricants, davant del context actual, veuen riscos de no complir els paràmetres fixats per Brussel·les, el que podria posar en un compromís a l'automoció espanyola.

En línia amb la mobilitat elèctrica, el president de Seat-Cupra ha indicat que els cotxes elèctrics petits arribaran a l'estat espanyol el 2025, i considera que aquests "democratitzaran aquest tipus de mobilitat". Malgrat això, el calat de la mobilitat elèctrica continua sent limitat, per la qual cosa el president de l'Anfac veu necessari que "primer hi ha d'haver cotxes elèctrics al carrer, i també compradors".