Les principals marques del sector agroalimentari català que exporten producte als Estats Units han plantat cara els aranzels americans amb l'objectiu de no perdre un mercat important per als seus productes. Els EUA són un mercat estratègic perquè el sector hi exporta productes per valor de 558,16 milions d'euros i és el setè mercat de destí i el tercer fora de la Unió Europea. A més, compta amb 432 empreses exportadores regulars i, en els darrers deu anys, el valor dels productes catalans als EUA s'ha disparat un 150%.
Moltes de les marques implicades estan participant en un conjunt d'accions per promoure els productes catalans als Estats Units i per adaptar-se al nou context determinat per la guerra aranzelària. Hi ha xerrades divulgatives i tallers pràctics dirigits per cuiners i sommeliers catalans a centres especialitzats en gastronomia i productes internacionals. Les accions les gestiona Prodeca, l’empresa adscrita al Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació. Entre els llocs escollits destaca Greenville Technical College – Culinary Institute of the Carolinas (Greenville), Chaplin School of Hospitality & Tourism Management – Florida International University (Miami) i Bunker Hill Community College (Boston). Les pròximes sessions es faran a St. Augustine College (Chicago) i centres universitaris de Texas i Califòrnia.
Això mentre Prodeca ultima la nova celebració de la campanya Catalan Food Show Miami, que tindrà lloc el 17 de setembre, al Design District de Miami. Aquest esdeveniment de negocis té com a objectiu donar suport als importadors d’aliments i vins catalans per a ampliar quota de mercat als Estats Units. Reunirà com a assistents distribuïdors, restauradors, sommeliers, botigues especialitzades, premsa i influencers per donar visibilitat a l’oferta agroalimentària catalana i impulsar el seu posicionament com a referent de qualitat, creativitat i innovació. L’esdeveniment inclourà tastos guiats, tallers de pa amb tomàquet, masterclass de vins i showcookings a càrrec de professionals catalans.
Segons ha explicat Agricultura, una de les primes accions va ser un cicle de formació empresarial a través de quatre seminaris en línia per ajudar les empreses a adaptar-se al nou context i que aborda aspectes com la protecció contractual, la logística, el comportament del consumidor nord-americà i la diagnosi de mercat.
Pel que fa a l'àmbit dels vins, Prodeca coordina la participació de cellers catalans a l'USA Trade Tasting i al Grand Tasting NY.
Paral·lelament, a Barcelona hi haurà reunions el 4 i 5 de juny en el marc de II Catalan Food Business Forum on empreses catalanes es posaran en contacte amb compradors demarcats estratègics, entre ells els Estats Units. En la darrera edició, es van generar 3.500 reunions i aquest any hi participaran importadors i compradors del sector del vi, carni i del Finde Food dels EUA.