Aena ha donat a conèixer aquest dijous una actualització del pla estratègic presentat al mercat fa menys d'un any i mig, després d'haver tancat un 2023 rècord en passatgers i resultats. "La raó per la qual estem avui reunits no l'hauríem anticipat l'octubre del 2022 perquè és molt poc temps per revisar el pla, però és bo perquè significa que la companyia va molt bé. Clarament, la companyia es troba en un moment dolç, probablement el més dolç de la seva història i posarem tot l'afany perquè així sigui", comentava el president, Maurici Lucena, en la presentació davant d'analistes i inversors.

En l'actualització del pla, amb la qual Aena treballarà durant el període 2024-2026, l'empresa preveu que el tràfic de passatgers a Espanya creixi respecte a les xifres rècord assolides el 2023. L'any passat van passar pels aeroports espanyols 283 milions de viatgers, però el gestor aeroportuari preveu ara tancar el 2024 amb 294 milions de passatgers, assolir els 300 milions el 2025 i arribar als 310 milions a l'exercici 2026.

Això suposa 27 milions més de passatgers que el 2023 i créixer en més d'un 9,5%. Javier Marín, vicepresident d'Aena, posava en relleu que les dades de gener de passatgers han estat molt bones als aeroports d'Espanya, però no a Europa. Per exemple, el Regne Unit, Alemanya i França, segueixen per sota del tràfic de l'any 2019. Per això treballen amb un escenari optimista, però moderat.

El president d'Aena comentava també que Espanya s'ha recuperat completament de la pandèmia, mentre que Europa va endarrerida. "Nosaltres estem un 3% per sobre del 2019, Europa un 6% per sota i el món, també un 5% per sota".

Sobre això, Elena Mayoral, la directora general d'aeroports, recordava que els aeroports de Madrid i Barcelona encara no han assolit tampoc les xifres del 2019, "molt en línia amb el que està passant als hubs internacionals". Però ja s'espera que Barajas i El Prat, els dos aeròdroms amb més passatgers del país, recuperin aquest any les xifres i fins i tot les superin, ja que la temporada d'estiu ja preveu rècord.

Mayoral explicava que la recuperació ha estat molt diferent als aeroports turístics, si bé, els de les Canàries ja estan un 7% per sobre de les xifres de passatgers del 2019; I fins i tot els d'Alacant, Màlaga, Sevilla o València, ja els superen en un 10%.

En qualsevol cas, Aena treballa sobre un escenari en el qual se superin les xifres prepandèmia a tots els aeroports, els que els permet ser optimistes de cara als tres anys vinents. Els directius posaven en relleu que aquest fort repunt del tràfic, més acusat als aeroports turístics, farà necessàries més inversions en les infraestructures, amb l'objectiu de sincronitzar la capacitat amb la demanda prevista i, també, d'adequar els aeroports als nous requisits de seguretat i mantenir la qualitat del servei.

Per tant, en el DAURA III, que transcorrerà des de 2027 a 2031, Aena proposarà inversions que almenys doblaran les realitzades als últims exercicis (pel que estaran per sobre dels 6.000 milions d'euros, ja que les del DAURA II han estat de 3.000 milions). En aquest moment, Aena està iniciant l'anàlisi de les necessitats de tots els aeroports espanyols per dissenyar la proposta d'inversions que s'exposarà a les aerolínies el 2026.

Maurici Lucena també ha revisat a l'alça les previsions de passatgers per a l'aeroport de Londres-Luton i els aeroports del Brasil, que també gestiona. En aquest sentit, l'executiu destacava que si a la xifra de passatgers esperada a Espanya de 310 milions se sumen Londres-Luton i Brasil, "faran que el 2026 gestionin cada dia més d'un milió de passatgers al món".

A propòsit de Londres-Luton, Aena revelava també que han obtingut l'autorització governamental per augmentar la capacitat de 18 a 19 milions de passatgers anuals. I que ja han aconseguit un Ebitda rècord el 2023, tot i no haver recuperat el trànsit precovid, ja que segueixen un 10% per sota.

Per la seva banda, els aeroports del nord-est han acabat el 2023 amb un nivell de recuperació del trànsit per sobre del de 2019, en un 6%, molt superior a la resta del Brasil, que segueix al 94%.