Aena ha tancat el concurs de les tendes lliures d'impostos, les conegudes com a duty free, de 23 aeroports de la seva xarxa repartits en quatre lots, però no aconsegueix adjudicar el de Madrid i Catalunya, de manera que ha tornat a llançar-lo, segons ha explicat la companyia aquest dimarts en un comunicat. L'aeroport de Barajas és el primer per trànsit a Espanya, entre gener i abril (últim mes del qual hi ha dades disponibles) van passar per aquest aeròdrom gairebé 18 milions de passatgers. I pel de Barcelona-el Prat alguna cosa més de 14 milions.

La companyia que presideix Maurici Lucena ha decidit convidar a aquest nou procediment als 13 operadors comercials que van mostrar interès en l'anterior procés, afegeix a la nota. Aena va llançar el megaconcurs per renovar la gestió de les tendes lliures d'impostos als aeroports de la seva xarxa el mes de desembre passat. Aquestes tendes són gestionades actualment per World Duty Free Group (Dufry) i el seu contracte venç a l'octubre. La companyia es va adjudicar en l'últim concurs -el de 2012- la gestió a 25 aeroports de la xarxa d'Aena a Espanya, gairebé el 100%.

Però Aena va decidir el 2022 canviar les regles del joc, ara només permet que l'adjudicatari assoleixi a tot estirar el 80% del total de l'oferta i no el 100%, per a així tenir diversificació d'operadors. Sota aquest context, l'empresa va llançar 6 lots (en l'anterior concurs eren 3) que són diferents si es tracta d'aeroports amb molt tràfic durant tot l'any o si són més turístics. En concret, el de Catalunya, Madrid-Barajas, Balears, Andalusia-Mediterrània, Canàries i zona Nord.

En aquests lots s'inclouen 86 locals (els mateixos que abans) però de més mida, augmenten en més d'un 50%. En concret, la superfície passa de 43.000 m² a 66.000 m². En alguns aeroports, de fet, les tendes doblen la seva mida. Això passa, per exemple, a l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat, el segon per tràfic de passatgers al país, on algunes tendes lliures d'impostos dobleguen la seva mida, passant de 2.000 a 5.000 m², en el nou concurs.

Malgrat l'atractiu, Aena continua sense trobar una empresa que gestioni aquestes tendes i les de Madrid, segons reconeix l'empresa aquest dimarts. El consell d'administració, això sí, ha adjudicat els altres quatre lots, que agrupen 23 aeroports. El d'Andalusia-Mediterrània i el de les Balears, que se l'ha quedat Dufry; El de les Canàries, el guanyador de les quals ha estat Canariensis; i el dels aeroports del Nord (que inclouen Galícia, Astúries, Cantàbria i Euskadi), que gestionarà Lagardère.

Aquests aeroports representen el 56% del total de les Rendes Mínimes Garantides (RMGA) de licitació del concurs de Tendes Lliures d'Impostos, segons Aena, que a més destaca que les ofertes presentades per aquestes companyies superen en un 17% les rendes definides per Aena en el concurs i milloren les rendes de 2023 en un 28%.