Aena avança amb els seus plans. La gestora aeroportuària va reconèixer el mes passat en la presentació del pla estratègic que les sales VIP estan aportant a la companyia el doble d'ingressos que el 2019, de manera que ha posat el focus en aquest negoci, per potenciar-lo i treure més benefici. Durant els propers cinc anys Aena vol remodelar les sales VIP existents (compta amb unes 28 a 16 aeroports) i obrir noves, i ha decidit començar per Madrid.

L'empresa que dirigeix Maurici Lucena invertirà més de 4 milions d'euros a remodelar dues sales VIP de l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas. En concret, la Sala VIP Plaça Major de la Terminal 4, on gastarà un màxim de 600.000 euros, i la sala Cibeles de la Terminal 1. En aquesta última, Aena pagarà més de 4 milions d'euros, segons recull la licitació pública. La previsió és que les obres comencin a partir de gener i s'estenguin com a màxim fins al setembre.

La companyia semipública augmentarà la superfície de la Sala VIP Plaça Major en 212 m2 per poder incrementar l'aforament en uns altres 63 passatgers. I aprofitarà també per construir una Sala de Menors de Iberia, que quedarà amb una superfície de 174 m2. Aena dona un termini de 21 setmanes perquè les obres finalitzin i les sales siguin operatives. A la sala Cibeles, ubicada a la Terminal 1, les obres s'estendran durant 8 mesos. L'empresa també vol augmentar la superfície per atendre la demanda i prestar un servei adequat.

Aena ja ha estat fent algunes millores aquest any a les sales VIP dels aeroports. Després de l'estiu, de fet, va començar el canvi d'imatge de la de Málaga-Costa del Sol, que compta amb 2.230 m2 disponibles i un aforament de 400 places. La següent parada la farà a Barcelona, el segon aeroport per tràfic de passatgers després del de Madrid. A la Terminal 1 d'El Prat incorporarà dues noves sales prèmium que se sumaran a les quatre sales VIP que Aena ja té en aquest aeroport. Les sales prèmium són diferents a les VIP i fins ara només n'hi havia una en la T4 de Madrid.

Aena triplica els ingressos del 2021 amb els serveis VIP

Els serveis VIP dels aeroports van reportar a Aena 78,8 milions d'euros el 2019, l'últim any abans de la pandèmia. El tancament de l'espai aeri, el confinament i les limitacions per volar pel Covid un any després van portar l'empresa a tancar per complet aquestes sales i a anar reobrint-les a poc a poc, en funció de la demanda. Així, el 2020 aquests ingressos van descendir fins als 20,5 milions.

El 2021, quan ja hi havia 26 sales obertes de les 28 amb les quals compta Aena a la xarxa d'aeroports a Espanya, la facturació va pujar fins als 29,7 milions, però la veritable recuperació ha arribat aquest any. A tancament de setembre, l'últim mes del qual existeixen dades, la gestora ja havia ingressat 60 milions per les sales VIP i prèmium. El triple que en el mateix període de l'any anterior i el doble que el 2019. Per aquesta raó, s'ha marcat com a objectiu assolir en el conjunt de l'any els 80 milions i superar així les xifres prèvies a la pandèmia.

Aena va explicar al seu últim informe anual (el de 2021) que l'escalada d'ingressos pels serveis VIP va començar el 2016 quan van millorar les instal·lacions i van augmentar el nombre de sales a explotar. I aquest és el camí que volen seguir ara. Mauri Lucena, president i conseller delegat de la companyia, destacava en la presentació del pla estratègic 2022-2026 el mes de novembre passat que centrarà el seu creixement durant els propers anys en dues àrees, el negoci immobiliari, construint cinc ciutats aeroportuàries a Barcelona, Madrid, Màlaga, Sevilla i València.

I en donar una experiència més gran al client dins dels aeroports, potenciant els serveis prèmium, les sales VIP, els comerços i la restauració. Per a tot això, Aena invertirà gairebé 3.000 milions d'euros en el període en què se centra el seu nou pla estratègic.

Les ciutats aeroportuàries de Aena

Aena vol explotar els actius immobiliaris que té perquè no serveixin únicament com a infraestructures de transport. L'empresa preveu convertir-se en un hub logístic mitjançant la construcció de cinc ciutats aeroportuàries que comptaran amb oficines, hotels, zones d'activitats aeronàutiques o de càrrega.

Des de fa anys estudia les possibles activitats que pot desenvolupar als terrenys dels seus aeroports i aquest 2022 ja ha fet el primer pas per construir la primera Airport Citi a Madrid. La companyia ha adjudicat recentment les primeres 32 hectàrees per a usos logístics per 170 milions d'euros però compta amb 295 hectàrees més.

A l'Aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas preveu construir dos hotels, un en la T1 i un altre en la T4; A Barcelona, Aena ja té identificades 151 hectàrees per a usos logístics i llançaran les primeres 36 a començaments de 2025, segons va avançar Maurici Lucena. A l'Aeroport d'El Prat també hi haurà hotels, un en la T2 i un altre en la T1.

Després de les dues grans capitals arribaran les ciutats aeroportuàries de Màlaga, València i Sevilla. En la primera llançaran el concurs per al polo logístic en 2025 i el de l'hotel el 2026. Però a València i Sevilla encara no està definit el pla, es tancarà el 2023.