Aena ha fet un nou pas en la seva expansió internacional. A través de la seva filial Aena Desenvolupament Internacional, el gestor aeroportuari ha arribat a un acord amb l'empresa d'inversions InfraBridge per adquirir la major part del capital d'una societat hòlding. Aquesta societat serà propietària i gestora de la totalitat de l'aeroport de Leeds Bradford i d'una participació substancial en l'aeroport de Newcastle, tots dos situats al Regne Unit.
L'operació, valorada en 309 milions d'euros està previst que es tanqui durant la primera meitat de l'any 2026, un cop s'hagin obtingut totes les aprovacions reguladores necessàries. Aquest moviment és essencial per entendre l'estratègia d'Aena al mercat britànic, on ja exerceix un paper clau com a gestor de l'aeroport de Londres Luton, propietat també en part d'InfraBridge. Amb aquesta operació, InfraBridge es consolida definitivament com el soci estratègic preferent d'Aena al Regne Unit, creant una aliança poderosa en el sector aeroportuari.
La importància d'aquest moviment es visualitza en les xifres: amb la suma dels nous aeroports als seus actius actuals, Aena passarà a gestionar infraestructures que acullen aproximadament 26 milions de viatgers anuals al territori britànic. Maurici Lucena, president i conseller delegat d'Aena, ha qualificat aquesta operació com un pas important en països amb un gran potencial com el Regne Unit, un territori on l'empresa acumula una llarga experiència. Lucena ha remarcat la visió estratègica de la companyia, que busca créixer de manera selectiva en les geografies on ja és present.
La porta d'una regió industrial i turística
L'aeroport de Leeds Bradford és un actiu no regulat situat al cor del nord industrial i turístic d'Anglaterra. Serveix a les regions de Yorkshire i Humber, una àrea densament poblada i amb una àrea de captació de passatgers molt àmplia. La seva ubicació en una de les principals zones econòmiques fora de Londres el converteix en un eix vital per al transport. El seu trànsit, de perfil bàsicament turístic i cap a destinacions europees, té com a actor principal l'aerolínia de lleure Jet2.com, que hi té una base operativa important des de fa més de dues dècades. L'aeroport està actualment immers en un profund procés de transformació anomenat amb un pla integral que busca modernitzar completament les instal·lacions i millorar l'experiència dels viatgers a través d'obres d'ampliació.
Per la seva banda, l'aeroport Internacional de Newcastle ofereix un perfil diferent però igualment atractiu. Situat al nord-est d'Anglaterra, gaudeix d'una posició privilegiada gairebé de monopoli en la seva àrea d'influència, sense competidors directes en un radi molt ampli. Aquesta situació, sumada a la seva gran superfície de terreny disponible per a nous desenvolupaments, el converteix en un actiu amb un fort potencial de creixement. El seu tràfic també és majoritàriament turístic i europeu, però amb una diversificació d'aerolínies més gran, la qual cosa aporta estabilitat. Els seus resultats econòmics són robustos, amb uns marges d'explotació molt destacables, i la seva gestió actual inclou una participació significativa dels consells municipals locals.
En conjunt, aquesta adquisició permet a Aena diversificar i enfortir la seva presència britànica més enllà de Londres, penetrant en dos mercats regionals forts i complementaris. No es tracta només d'una inversió financera, sinó d'un moviment estratègic que li permet apostar per l'àmbit no regulat, on té més marge de gestió, i aprofitar el coneixement i les aliances locals del seu soci InfraBridge. L'operació reflecteix la voluntat d'Aena de consolidar-se com un actor global en la gestió aeroportuària, aprofitant la seva experiència per gestionar i desenvolupar infraestructures en mercats madurs amb oportunitats de valorització, com és el cas del Regne Unit.